0

Høyre baklykt er død

spurt 2020-12-06 16:22:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg er ikke veldig bilkyndig, men har undersøkt alle sikringer jeg fant, og har sjekket om pærene er brutt. Jeg har ikke sjekket ledningstilkoblinger til baklykta. Det er også et eller to lys som ikke vil på venstre også. Jeg leste en plass at det kunne være jordingsfeil - hvordan kan jeg sjekke dette? Noen tips? Eller skal jeg dra på et verksted like godt ? :)

På forhånd tusen takk for svar!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-06 19:51:21 +0100

Vel, om du ikke har et mulitmeter, kan det komme til å koste like mye å skaffe seg et seriøst instrument som det et uavhengig, autorisert verksted tar for å fikse problemet. Ikke bruk Biltemas 200-kroners instrumetner, gå for et instrument til minst 5-600 og oppover. Spør gjerne om et PÅLITELIG instrument som er lett å bruke....og vet du IKKE hvordan du bruker et mulitmeter...sørg for å lære deg det grunnleggende før du går i gang...ta frem bruksansvingen og øv deg på et lommelkytbatteri og et par lyspærer mv.. Glem heller ikke at et 12 V batteri egentlig er ganske spreke greier, det kan levere hundrevis av ampere ved kortslutning. Spesielt når du måler DIREKTE PÅ SIKRINGENS INNTAKSIDE er det en ting som gjelder: STOR FORSIKTIGHET!

Føler du deg ikke trygg på det...er det ingen skam å ringe en god venn som kan det du ikke kan og få hjelp og gjerne litt undervisning, det er der vi har begynt alle sammen. Eventuelt bruker man et verksted først som sist. Men det trenger altså ikke være et merkeverksted, et uavhengig, autorisert verksted gjør som regel samme nytta her, eventuelt et bilelektrisk verksted om det mot formodning skulle være ffeil av den mer kompliserte sorten. .

Det jeg ville gjort, var å bruke multimeteret mitt og sjekke den RETTE sikringen. Du finner sikringsoversikt enten på et klistremerke et sted i nærheten av sikringsboksen, eller i den boka som forhåpentligvis fulgte med bilen når du kjøpte den. Der ser du også om det er ANDRE ting som går på samme sikringen som ikke virker....det kan være veldig nyttig her, kfr at du referer til at det er ting som ikke fungerer på venstre baklys også. Med alle forbehold: det kan tyde på en fellesfeil, og om det som er "mørkt" får strøm fra samme sikring...da ville jeg nok gått på sikringsiden først. Den enkle tingen er å ta ut sikringen og måle motstand evt bruke diodetesten i multimeteret over den.

Om sikringen er kaputt, sett inn ny sikring med samme farge evt samme tall for maks strømstyrke på...ALDRI sette inn STØRRE sikring enn det som skal være der!!! Om sikringen er OK, sjekk om det er spenning INN til den aktuelle sikringskursen....dvs du måler på INNGANGSIDEN. Om du ikke kommer i mål der....er det like greit å bak på bilen.....la lyset stå på....ta av baklysglasset...ta ut pæra....mål (MED FORSIKTIGHET SÅ DU IKKE KORTSLUTTER OG BLÅSER SIKRINGEN) både TILFØRSELEN - dvs pluss 12 volt - INN TIL PÆRA. Sjekk i samme rennet om det er forbindelse til JORD fra pæreholderen (som regel er det en stor "fellesjord" for alle pærene). Er det 12 V hhv jord til stede, jolly fine, da er det den berømte KONTAKTFEILEN som slår til igjen. Det er jo enkel mekanikk i pæreholderne, om det er dårlig kontakt, evt irring, kan det være at du må bøye litt...FORSIKTIG......og HUSK Å SLÅ AV LYSET FØR DU GÅR I ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger