0

Km registrering

spurt 2020-12-06 09:01:26 +0100

anonym bruker

Anonym

Kan bilfabrikantene lure på km telleren? Det jeg mener er om km telleren viser mer en faktisk kjørte km for å få bedre ytelse på bilen i forhold til batteri?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-06 21:04:49 +0100

Visst kan de det....verken speedometeret eller kilometertelleren er et kalbrert instrument. Det som er lovfestet, er at instrumentet ikke skal vise for lite. At instrumentet viser mer, er imidlertid en etablert sedvane, rett og slett for å gi deg en sikkerhetsmargin i forhold til fartsgrensen. Hvorvidt dette også påvirker kilometertelleren, er et spørsmål mange har grublet på opp gjennom åra. På f.ex Nissan XTrail av forrige generasjon var avviket såvidt betydelig som 15 km/t i vanlige norske landeveishastigheter...gjett om man samler kø med et sånt speedometer! Men avviket på kjørt distanse på kilometertelleren var ikke i samme størrelsesorden...dog var det et avvik på noen kilometer på 100 km sammenlignet med min private tyske kvalitetswagen.

Men skal vi være nøkternt realistiske: også dekkdimensjon og rullediameter har betdning her. Summen av avvik, det være seg som følge av det vi kan kalle måletekniske avvik og andre, mekaniske avvik, vil ikke ha spesielt merkbar, om noen, betydning i forhold til verken kundens opplevelse av det være seg drivstoff-forbruk eller ytelse, det være seg rekkevidde eller strømforbruk pr mil. Husk at dette kun er et tall, når du kjører bilen din er det relativt forbruk fra den ene turen til den andre du eventuelt er interessert i. Du er også interessert i å sammenligne eget forbruk hhv rekkevidde med fabrikktallene, og med den nye målenormen er det sagt at disse ligger nærmere det du opplever med bilen din i hverdagen. Vær imidlertid oppmerksom på at det er mange variable her: en av dem er egen kjørestil: som vi vet...en "smarting" som innbiller seg at "aktiv" kjøring er tingen, klarer lett å bruke minst dobbelt så mye energi som folk flest! Attpå til syter sånne smartinger ofte over "høyt forbruk" og tuter i vei om at "oppgitt forbruk" må være feil!

Den andre ytterligheten er sånne som meg.....som kjører ekstremt jevnt og unngår røkkekjøring, råkjøring og hele pakka...jeg tangerer med letthet oppgitt forbruk etter den GAMLE normen med bilen min, om jeg går inn for å kjøre økonomisk bikker jeg til og med under dette tallet. På det jevne vil midlertid de fleste ligge rundt det nye WTLP-normen, si pluss/- 10-20%. At Motor likevel klarte å presse mer enn oppgitt rekkevidde ut av diverse elbiler ved en test, viser bare hvor mange variabler det er, og hvor stor betydning det har om man klarer å "optmialisere" kjøringen deretter.

The Bottom Line er likevel: bilens instrumenter er ikke kalibrerte, ei heller underlagt noen som helst kontroll av justervesenenet. Men for alle praktiske hensyn: det er stort sett godt nok.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger