0

Bmw med strømproblemer.

spurt 2020-12-01 19:52:54 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg sliter slitt med strømmen på min bil. Det er en BMW 316D 2010 mod. Ofte når jeg skal starte bilen så virker det som bilen er tom for strøm. Dette skjer oftest når biler er stått kald. Ofte for å få tilbake strømmen så trenger jeg bare å smelle igjen døra litt hardt, om ikke det funker så tar jeg ene ledningen fra et starthjelp sett jeg har å fester den på + å bare slår den på jording. Det slår gnister så jeg vet det er strøm på bilen. Hittil har jeg skifta jordingskabel fra karosseri til motor og + ledningen fra batteriet som går igjennom bilen, men problemet er der fortsatt. Har du noen tanker om hva det kan være?

Mvh Ørjan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-01 21:09:06 +0100

Hei Ørjan Hm tja nå er det vel kanskje ikke helt rett måte å teste om det er strøm på batteriet å koble en start kabel mellom plus og minus, skulle du være så uheldig at klemmen sveiset seg fast når du slår borti jord så ville du fått alle tiders nedsmelting av batteriet og da er det bare å søke dekning. Det er så kraftig strømutvikling i et batteri at om du hadde tatt den største skiftenøkkelen du har sett og lagt den mellom batteri polene ville den freset bort på sekunder så vi snakker krefter her og kanskje 1000 ampere begynner å vandre på en gang så for ditt eget og forsikringselskapets beste ikke eksprimenter mer med dette. Batteri er en gjenganger i elektriske feil men også starteren og generatoren er mistenkt her og samtidig som du sier jording som ofte har flere punkter ettersom hva jord punktet skal brukes til. Kabler kan være avgnisset og ligge til jord og føre til uønskede elektriske gremlins eller kanskje noen har tuklet med det elektriske før du kjøpte bilen.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-02 10:28:01 +0100

Kloke ord fra Kamerat K her, å "teste" batteriet ved å shorte en kabel på dette viset, er om mulig enda dårligere karma som å bruke tunga for å sjekke om det er strøm i en stikk-kontakt i huset! Skal du gå videre på egen hånd, skaff deg en spenningstester eller et multimeter, få gjerne også med deg en venn som kan litt mer om strøm og spenning for å oppdatere kunnskapen og gjerne innlede et feilsøk. Symptomet kan antyde en vakkelfeil, om problemet ligger i bilens ledningsnett eller i batteriet, er ikke uten videre godt å si, men som Kamerat K sier, det er legio muligheter her.

Jeg ville begynt med å sjekke batteriet, gjerne ta en tur innom et bilelektrisk verksted eller annet verksted som har mulighet for å kjøre en belastningstest......fortrinnsvis UTEN å bruke "gnistmetoden". Samtidig kan man også sjekke ladespenning, strømtrekk mot starter og glødeplugger og hvorvidt det går strøm når tenninga er slått av. Denne gullrekka går forholdsvis kjapt og koster ikke allverden, er du heldig er det en enkel feil. Men det kan også være andre problemstillinger, type Gremlins eller tukling. Sånne feil er a complete different matter å nøste opp i, nettopp derfor begynner man med det enkle først. Uavhengig av hvor feilen ligger, for meg fremstår det som om du har lite erfaring med arbeid på spenningsførende anlegg og enda mindre erfaring med feilsøking. Om du ikke har en god venn som kan sine ting: bruk et verksted. Det trenger ikke koste allverden, er du heldig er det så enkelt som at batteriet har en defekt celle eller andre feil som gir seg tilkjenne når du vrir om nøkkelen og strømtrekket til glødepluggene går i peak. Det er på ingen måte uvanlig, og avhengig av hvilken type batteri du har: levetiden for et batteri kan være alt fra to-tre år (Biltema) til 10 år og mer (f.ex Exide med høy kortslutningstrøm, spesielt konstruet med tanke på dieselbiler) . Om det er her problemet trykker...gjør deg selv en tjeneste og kjøp det beste batteriet du har råd til....da slipper du problemer en stund.

Og igjen: ALDRI ALDRI ALDRI så mye som tenk tanken på å "teste" batteriet ved å shorte mot jord noensinne mer! Et batteri er konstruert for å sprute ut full kortslutningstrøm så snart du vrir på nøkkelen. Om du har et batteri av den sorten som har ekstra høy kortslutningstrøm, som du bør ha når du er en dieselbrenner, dreier det seg om både 1000 og flere ampere. Om du holder kabelen et millisekund for lenge mot gods, er strømgjennomgangen mer enn tilstrekkelig til å sveise den fast til jordingspunktet du holder den mot....vips....så har du full gjennomgang som du ikke får kuttet tidsnok før det bokstavelig talt smeller. Og nei, bruker du en feit skrutrekker eller en startkavel som "måleinstrument", den brenner IKKE av før det smeller. Du klarer heller ikke å springe fort nok til å unngå skader...det er i det hele ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-12-02 11:46:49 +0100

updated 2020-12-02 18:21:44 +0100

Bøyer meg i hatten for en fortreffelig gjennomgang av problemstillingen her av Norulf. Ja faktisk kan St Peter glimte i det fjerne hvis det går riktig galt . En celle feil på batteriet er nok en grei diagnose og en utladningstest hos et bilelektro verksted vil avdekke dette, men er batteriet noen år så er det kanskje på tide å skifte. Levetid på batteri er ca 5-7 år alt etter hvordan de brukes og behandles men 2-3 år som Norulf nevner på noen batteri levrandører er nok ikke vanlig men mer engangstilfeller.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger