0

Service Golf 2012-modell

spurt 2020-12-01 06:43:11 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Jeg skal ha service (90 000 km) på min 2012-modell Golf . Bør jeg bruke merkeverksted? Og hva er det som gjøres på denne servicen? Med vennlig hilsen Turid

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-01 11:25:20 +0100

Nja, et enkle svaret her er at det er ganske så mange gode grunner til å velge et uavhengig, autorisert verksted fremfor merkeverkstedet. Forutsetningen er at man velger sin verkstedsforbindelse med omhu, gjerne et verksted man kjenner fra før. Sjekk gjerne med gode venner eller referanser, ta gjerne en tur innom og snakk med verkstmesteren., få gjerne en omvisning på verkstedet. Nogenlunde grei orden og struktur gjenspeiler gode holdninger.

Noe kynisk sett, gitt at du finner en god samarbeidspartner, er det ingen forskjell på kvaliteten på verken arbeidet eller delene man bruker. Den største forskjellen ligger i tallet på siste linje i fakturanen, det vil være betydelig lavere enn ved et merkeverksted. Blant årsakene til dette er lavere timepris,lavere fortjeneste på olje og rekvisita. Mhp deler benytter man både originaldeler og likeverdige deler fra andre leverandører, i det hele tatt, normalt sett er man er minst like opptatt av fornøyde kunder som merkeverkstedet er.

Hva som blir gjort? Vel, VAG har bestemt at disse brysomme kundene som henger seg opp i at ting blir gjort, ikke trenger å vite hva som faktisk skal gjøres. Derfor finner du ikke serviceinstruksen i bilens dokumenter lenger. Du får heller ikke vite det sånn uten videre om du spør på merkeverkstedet, man skylder på alt fra "personvern" til "bedriftsintern informasjon". Men have no fear, ved frittstående verksteder har man som regel tilgang til dataverktøy med detaljert oversikt over hva som skal gjøres når. Og undre over alle undre, der er det faktisk IKKE en vel bevoktet hemmelighet!

Nå sier du ikke noe om bilen din er en Golf VI, Golf VII, du sier heller ikke om bilen din er en benziner eller en TDI, det er en del forskjeller her. Generelt er det imidlertid sånn at den kloke velger å ta service ofter enn det famøse "longlife" programmet. I korte trekk innebærer det at du ber ditt verksted om å legge opp en serviceplan for deg, der du tar service med oljeskift MED FILTERBYTTE hver 15.000 km, dette gjelder speseilt for BÅDE de små bensinmotorene, men også TDI. Ja, du kan strekke det til 20.000 km om du har mye langkjøring, det kan du vurdere i samråd med din verkstedsforbindele. Dernest er det viktig å ha styring med oljeskift på eventuell automatkasse og firehjulstrekk....dette SKAL uten unntak gjøres hver 60.000 km.

Andre ting, som bytte av luftfilter, pollenfilter, sjekk av ditt og datt, tannreim, registerkjede (for 2.0 TDI fra Golf VII) osv osv....blir en del av den serviceplanen din gode verkstedsforbindelse setter opp for deg. Mer komplisert er det ikke, men igjen, det dreier seg om å velge en god samarbeidspartner, en man kan ha full tillitt til og bygge en god relasjon til over tid. Det kan selvfølgelig være et merkeverksted, men det kan altså like gjerne være et uavhengig, ALLTID autorisert, verksted. Det er en av fordelene med Golf...det er en grei bil å skru på, med god deletilgang....uansett hvor du måtte befinne ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger