0

Vw tiguan 2.0 tdi

spurt 2020-11-30 14:11:42 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Har problemer med min Tiguan. Har begynt å bruke kjølevæske og mye eksos når bilen er kald. Kan det være toppakningen evt noe annet? EGR kjøler?

Har vært i kontakt med et verksted, hevder at jeg må bytte regreim og vannpumpe om toppakning skal byttes selv om dette ble gjort i fjor.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-12-01 12:12:32 +0100

Jeg ville vel først og fremst verifisert om det var topp-pakningen som var problemet her. Jeg går ut fra at du har sjekket om det dreier seg om litt mer enn bare kondens i eksosen, gjerne en skikkelig damp-sky og markante vanndråper i eksosrøret. Ellers vil olja normalt sett sladre når det eventuelt kommer vann i olja. Dette kan være en måte å vurdere neste skritt på her. Om ikke annet, greit å sjekke før man tar neste runde med et verksted.

Nå har seg seg jo også sånn at litt kjølevæske vil alltid forsvinne, typisk en desiliter eller to over tid, men snakker vi om merkbart forbruk, si at du jevnlig må etterfylle en halvliter, da har du et seriøst problem. Topp-pakning er en ikke uvanlig mulighet, men jeg ville nok også sjekka andre muligheter for lekkasje...EGR-kjøler som du nevner....er også en 10-på-topp her. DENNE lista med symptomer og diverse kan være til hjelp: https://no.vermin-club.org/symptoms-o...

Uavhengig av hva det måtte være, jeg vil anta din bil er utenfor garanti. En naturlig ting ville være å be om råd fra et uahengig verksted før man tok en beslutning om hvor man skulle sette inn bilen for feilsøking og eventuell reparasjon. Bla punktet med at du "må" bytte regreim og vannpumpe for å bytte topp-pakning, fremstår som noe man ikke bør hoppe på uten å få en god forklaring med en faglig begrunnelse. Ja, en demontering av toppen involverer demontering av andre deler, men dersom vi snakker om deler som har kun 20-30.000 km "kjøretid", fremstår det for meg som om det er en i overkant "føre-var" vurdering i bunnen her. En inspeksjon av registerreima og strammeren burde være tilstrekkelig...og denne greia med å skifte vannpumpe hver gang den ser dagens lys....det har jeg mine meninger om. En vannpumpe holder normalt sett like lenge som motoren, vi lever IKKE på 60-tallet lenger! At man likevel velger å skifte den sammen med registerreima, fordi den sitter så knølete til, er en ting, men etter 20-30.000 km?

Med alle forbehold...dersom du bare har spurt generelt, vil svaret fra verkstedet være deretter. Dersom du derimot har spurt om konkrete råd og dette er en del av et utfyllende svar, vel, da ville jeg nok tenkt meg nøye om og som antydet over, tenkt i retning av et annet verksted, gjerne et uavhengig verksted, om ikke annet, så iallefall for å få en second opinion. Ikke minst fordi det vil være et element av feilsøking her. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger