0

V40 elektrisk, hengervekt og rekkevidde

spurt 2020-11-24 11:19:35 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, jeg tilhører campingvognfolket og nye elektriske V40 med mulighet for tilhenger på 1500kg er interessant. Kunne dere testet og funnet ut om man kan kjøre 20 mil før lading med en campingvogn på 11-1200kg etter en slik? Gjerne over en fjellovergang og to også, med tunge stigninger. Hadde vært interessant å høre, både på strømforbruk og hvordan den trekker en liten/middelstung campingvogn.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-24 21:03:26 +0100

Vet ikke helt jeg men tror nok ønsket ditt kommer et stykke ned i bunken ang tester men hvem vet :-).

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-25 11:16:01 +0100

Generelt vil jeg nå hevde at en slik test ikke vil være spesielt relevant som beslutningsgrunnlag her. Du kan google Tesla-Bjørn og denne greia med slep bak Model X, det burde gi en grei pekepinn. Tesla er på ingen måte en elbil med lavt strømtrekk i utgangspunktet, og som alle som har jobbet litt med strøm vet, når belastningen på en elmotor øker, ja da øker strømtrekket dramatisk. Sånn er det bare, det ligger også i sakens natur at det er mange variable her: en liten variasjon i stigningen på fjellovergangene du nevner kan gi dramatisk reduksjon i rekkevidden, og nei, du får IKKE tilsvarende økt regenering nedover på den andre siden. Med slep vil også kjørestil få mer betydning for strømtrekket enn ellers.

The Bottom Line er at den som vurderer elbil, bør tenke nøye gjennom kjøremønster og behov. Ja, du kan selvfølgelig tilpasse deg til begrenset rekkevidde og det vi noe forenklet sagt kan kalle logistikkproblemer: den som skal kjøre med slep må først og fremst planlegge med større marginer enn ellers. Normalt sett sørger man for å lade ved 20 % restkapasitet og ikke lade mer enn til 80%. Det gir en aldri så liten utfordring her...legg til at du må planlegge ruta sånn at det finnes lademuligheter der du ferdes. Begrep som "rekkeviddeangst" og "ladeangst" kan virkelig få mening med en "Norgesferie" og en feiende flott campingvogn på slep! Ja, det kan være gjennomførbart, men enkelt er det ikke.

Jeg ville satt meg ned og tenkt nøye gjennom både dette og eventuelle gode grunner for å vurdere kombinasjonen elbil og campingvogn. Om hovedgrunnen er "spare drivstoffutgifter" ville jeg tenkt omigjen...det er IKKE "gratis" å lade på kommersielle ladetilbud langs veien. Den største besparelsen med elbil ligger i den daglige kjøringen innenfor en radius der du kan basere deg på hjemmelading...hvilket igjen krever mulighet for å installere en forskriftsmessig hjemmelader. Ja, du kan få det til, men det er ingen "free lunch". Om det står "mljø" og "utslipp" på lista, er også dette en sannhet med modifikasjoner, du kan kjøre noen hundre tusen med en dieselbrenner før utslippene matcher miljøavtrykket fra produksjonen av batteripakka.

I det hele tatt, selv et såvidt moderat slep som et tonn medfører tilpasninger man skal være oppm

Ja, det kan være et alternativ, men man skal vite hva man går til og justere både forventinger og kjøremønster deretter, da kan det gå greit! Kortere dagsetapper, god planlegging er stikkordene her. Ellers er det jo sånn at man kan ha mye glede av elbilen resten av året, dersom elbil passer best for behov og kjøremønster resten av året, ville jeg glemt campingvogna, kjørt elbil i ferien og heller tatt inn på hotell eller campinghytter, gjerne lagt ferien til mai eller august/september for å unngå trengsel og riktig kost meg. Og er campinglivet et must: kjøp dieselbrenner eventuelt en feiende flott V60 diesel hybrid isteden, da får du ja takk, begge deler! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar