0

S 350 Bluetec 4Matic Type 221

spurt 2020-11-24 10:13:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Er fyrste gong rigistrert i norge 2014-05-16 Er dette ein 2014 mod

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-24 21:14:28 +0100

Hei Dette må du gå inn på registreringsdata for å se, at den er registrert første gang i Norge i 2014 betyr ikke at det er første registreringsdato for bilen da den kan være importert fra utlandet.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-25 09:53:18 +0100

Vel, om den hadde stått for salg hos en hvilken som helst aktør i bilbransjen, ville den blitt solgt som 2014-modell, uavhengig av når bilen eventuelt var produsert osv osv.. Det samme ville blitt lagt til grunn for inngåelsen av en forsikringsvtale. Men bli ikke overrasket om en forhandler tryller frem en begrunnelse for at det er en "overligger" eller "faktisk 2013-modell" eller noe annet festlig for å tyne innbytteprisen noen titusenlapper! Bli heller ikke overrasket om forsikringselskapets takkstmann har samme tankegang om du skulle være så uheldig å få bilen din smadret av idioten bak svingen! Det er det man mener med "en pris før, en pris etter"....eller ved kjøp og salg: en pris når du kjøper bilen....en helt annen pris når du skal selge bilen igjen!

Ja, for å ligge litt i forkant kan det være en fordel å forske litt på når bilen faktisk er produsert og hvilken produksjonserie det faktisk dreier seg om - i Tyskland kalles det "Baureihe". Min subjektive oppfatning er at det ville vært mye ryddigere å ta utgangspunkt i "Baureihe" og "Erstszulassung", altså som du antyder, første gangs registering ved både kjøp og salg, men i Norge er det nå engang sånn at avgifter og atter avgifter gjør bilene vesentlig dyrere enn i Europa forøvrig, det gir også et annerledes forløp for verdifallet. Naturlig nok er det da også mer å hente på det som - igjen min subjektive oppfatning - fremstår som en uheldig ukultur i såvel bilbransjen som forsikringsbransjen. La gå at det ikke er alle aktører som går over stokk og stein her, men det er såpass mange at det helt klart er et forhold man må være oppmerksom på ved kjøp og salg av bil, og ellers alle skjæringspunkter som har med verdivurdering av bil å gjøre. Ikke minst når man skal forsikre en bil: det kan i ytterste konsekvens innebære at man betaler tusenvis av kroner mer i løpende forsikringspremie, bare for å få redusert erstatningen med titusenvis av kroner fordi en tilfeldig takstmann ved et pennestrøk gjør bilen et år eller tre eldre enn den faktisk er om man forholder seg til bilens lovlige dokumenter.

Hvordan man legitimerer slike påstander varierer, men bla legger man ukritisk til grunn kilder som "Rødboka". Som vi har sett av den siste tidens artikler her på Broom, det er på ingen måte gitt at det er samsvar mellom f.ex en gitt bokstav i bilens chassisnummer og fabrikantens koding. Sagt på en annen måte: det er ikke slik at alle fabrikanter bruker samme "nøkkel" når de gir bilen et entydig chassisnummer. Da burde det være slik at det er fabrikantens "nøkkel" til f.ex bilens faktiske produksjonstidspunkt som er fasiten - ikke en påstand fra en guttegjeng hos forlaget som produserer "Rødboka". Men i annerledeslandet Norge er det altså penger å hente på slike feil, derved blir det som det blir. Min generelle anbefaling er at man sørger for å ha et bevisst forhold til dette, og sørger for å ha oversikten ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger