0

Forvirring vedr ch nr

spurt 2020-11-24 07:56:38 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Leser med stor interesse forklaringen på ch-nr. Sånn har også jeg lært det. Et tillegg til dette er at produksjonsåret ikke er det samme som kalenderåret: Jeg vet at i USA startes produksjonsåret 1. september og varer til 31.august(med noe slingringsmonn avhengig av deletilgang).

MEN så kommer en ny problemstilling:
Hos HONDA mc har de en merkelig oppfatning av dette - ved at en modell som går i produksjon f eks 2010 og produseres UFORANDRET frem til f eks 2015 vil ALLE ha samme tall/bokstav på 10. posisjon(årgang). Jeg har vært borti at dette har vært et problem når deler skal bestilles - og eier blir sur.

Har HONDA og kanskje andre dette også på bilsiden?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-25 10:21:32 +0100

Det enkle svaret her er at nei, det er IKKE slik at alle bilfabrikanter over den ganske jord følger samme oppskriften her, min subjektive oppfatning er at det knapt nok er to fabrikanter som er "enige" her. At Broom har gjort et hederlig forsøk på å gi oss en grei oppskrift som nok kan ha en viss gyldighet, skal de ha honnør for, men rekken av unntak er uendelig lang.

Når det er sagt, også "Rødboka" og tidligere tiders "oppslagsverk" er spekket med feil. Det kan man ha sine meninger om, men til syvende og sist er det sånn at det ikke er noen fasit her: det er IKKE sånn bokstav nummer ditt og datt i rekka gir et entydig produksjonsår for alle biler. Synd, det kunne gjort alt så meget enklere om man like godt hadde trykket inn en produksjonsdato!

Når det er sagt....det er først og fremst det særnorske avgiftsnivået som gjør at vi er over gjennomsnittet opptatt av dette. Høye avgifter gir høye bilpriser og derved også relativt sett høyere verdifall pr år enn i andre land. Det særnorske begrepet "årsmodell", som i store trekk legger tl grunn at en bil som blir førstegangsregistert mellom den 1.7 2014 og 21.6 2015 som "2015" modell er ikke speseilt ryddig: kfr at man plutselig snur på flisa og gjør bilene som er registert i første halvdel av dette intervallet et år eldre i det øyeblikk den bolde eieren skal bytte inn bilen sin!

Det samme gjør seg gjeldende ved kjøp og salg av bruktbiler, og man må gjerne mene at bilens faktiske stand har større betydning, men uansett hvordan man snur og vender på dette: det gjør titusenlapper på utgangsprisen....når forhanderlen gjør det ene fratrekket etter det andre, ender man opp med et skambud på en bil som ved et trylleslag plutselig er et år eldre! Det samme forholdet gjør seg forøvrig gjeldende om man er så uheldig at bilen blir smadret...også forsikringsbrnasjen slår mynt på en tilsvarende kvasivurdering. Derfor er dette helt klart et forhold vi alle bør være bevisst: ha en klar formening, ha orden på bilens lovlige dokumenter!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-11-24 07:56:38 +0100

Sett: 61 ganger

Sist oppdatert: Nov 25 '20

Antall visninger