0

Volvo v70 2004

spurt 2020-11-22 01:05:40 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei benny. Har skiftet termostat å fylt på kjølevæske. Men enda så blåser det bare lunk fra varmeapparatet. Ingen lekkasjer i vannpumpe heller. Hba tror du kan være feil. Har tenkt det kan være noe med å kanskje fylle på gass på ac. Litt usikker . Kan pollen filter stoppe så mye at det ikke kommer varme. Temp måler på vanlig grader også. Takk hbis du svarer. Thomas

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-22 12:28:37 +0100

Du har altså eliminert termostatn og for lite kjølevæske som kilde til problemet, men har du sjekka at det virkelig er varme på slangene inn til varmeapparatet? Er det ikke det, kan det være en tett slange, det kan være en ventil i klimaanlegget som ikke åpner, det kan være at varemeveksleren i klimaanlegget er fis tett, og det kan være en temperatursensor som "lurer" systemet. Jeg ville tatt feilsøket i omtrent den rekkefølgen, altså det som er enklest å komme til først. Ja, luiftmengde har betydning, men det er først og fremst kjølevæska som er "energibæreren" her.

Pollenfilteret? Nada, om du har tilnærmet normal luftstrøm når vifta går (og du ikke har trøkket på en knapp som sier "resirk") er iallefall ikke pollenfilteret fis tett. Er du i tvil, er det jo så enkelt som å plukke det ut og prøve uten...bare for å ha prøvd det. Ellers er det vel ikke altfor lenge siden du skiftet dette, koster lite og betyr mye for luftkvaliteten inne i bilen. Men bare så det er sagt: du skal ha en betydelig reduksjon i luftstrømmen for at det skal medføre "såvidt lunk" i bilen, om vi skal sette "tall" på det snakker vi om minst 70 % reduksjon i forhold til normal luftmengde. Dvs at vifta ikke får luft i det hele tatt, eventuelt går den ikke i det hele tatt.

Og nei, normalt sett har det ikke betydning for varmeapparatet om det er lite gass i AC-delen. Om du slår systemet over på full kjøling, merker du fort om det er futt i kjøledelen, mao får du en indikasjon på om det er nogenlunde greit med gass i systemet eller ikke. Fungerer ikke dette heller, ja da ville jeg nok rådført meg med et verksted som kan disse tingene. Sagt på en annen måte: om du ikke har verken varme eller kulde, er det noe fundamentalt feil. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-22 16:38:58 +0100

Ok var et par ting der som jeg ikke tenkte på. Men er vel kanskje best å feilsøke på verksted. Men tusen takk for svar👍

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-22 16:38:59 +0100

Ok var et par ting der som jeg ikke tenkte på. Men er vel kanskje best å feilsøke på verksted. Men tusen takk for svar👍er varme inn til radiator . Varmeveksel sitter sammen med varmapparatet el

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-23 10:47:55 +0100

Det er egnetlig samme prinsippet som før: varmen oppstår fordi det er enorme mengder med spillvarme som må ledes bort fra motoren. Det vi gjør, er å lede litt av denne varmen inn i kupeen istedetfor å styre alt sammen til radioatoen :.) Og med "varmeveksler" tenker jeg på det vi kan kalle en liten radiator inne i bilen. Om den hadde vært kjempestor, hadde vi sluppet vifte, men siden den er litt "gjemt bort og er så liten som den er, må vi sende en luftstrøm gjennom den for å transportere varmen derfra og inn i kupeen. Verre er det ikke, men i vår mer eller mindre moderne tid må vi selvfølgelig dytte inn masse leamikk og ha mulighet til å kjøle ned bilen på varme sommerdager i tillegg (for de som bor på steder der det ikke er "helårstemperatur") .

Og som vi vet, i det øyeblikk det kommer mye leamikk inn i bildet, begynner det å bli utfordrende å fikse ting sjæl. Derav rekkefølgen: det er iallefall enkelte ting som er relativt lett tilgjengelige. Men som du antyder, selve "radiatoren" ligger bokstavelig talt "begravet" dypt inne i det vi kalte "varmeapparat" i hine dage, nå heter det "klimaanlegg". Og nei, det ligger IKKE lenger lett tilgjengelig sånn omtrent midt i bilen slik det gjorde på f.ex Opel Rekord fra 1957-1966, nå må man nærmest demontere "halve interiøret" for å komme til! Men have no fear, det kan være en av de enkle tingene. Det er heller ikke uvanlig at en variant over temaet "radiatorrens" kan gjøre underverker. Volvo endrer ikke noe som fungerer, med litt flaks er problemet knyttet opp til noe som har skjedd før: med litt flaks kan en dyktig mekaniker nøste opp problemet rimelig greit og enten løse problemet....eller gi deg et godt råd for veien videre. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-23 20:29:53 +0100

Hei Thomas Først og fremst kan pollenfilter være dønn tett alt beror på hvor lenge siden filteret er byttet og det andre er hvilket miljø bilen går i, støv og lignende legger seg som et lokk på filteret. Neste punkt er spjellmotorer de kan være vacum styrte eller styrt med elektriske motorer og mekanismen kan sette seg fast og da får du ikke varme inn i cupe. Massevis av bilmodeller har hatt problem med dette oppigjennom tiden og problemene øker med årene da plasten i drev og mekanisme blir sprø og ryker av.. Nå er det jo ikke sikkert det er tilfelle med din bil men det å begynne i riktig ende kan spare mye bry og penger.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar