0

Justering av håndbrekket

spurt 2020-11-20 11:01:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei har skiftet bremsebånd for håndbrekket, strammet opp på hjulet slik at trommel rullet lett rundt. Trudde dette var ok men en lyd der båndet laget en knekk lyd som ett hammerslag som øker med hastighet. Skjønner ikke helt da trommel ikke tøtsjer båndene. Hva er galt? Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-20 11:25:27 +0100

Hei Tore! Her vil jeg anbefale deg å ta opp igjen og sjekke inne i tromlene. At noe er feil, er helt sikkert. Det skal ikke være slik.

I gamledager da vi justerte inn bremsebånd la vi først disse til så hardt vi kunne. Slik at tromlene stod bom fast. Så løsnet man opp igjen, litt og litt, til de roterte fritt – og finjustere slik at det akkurat subbet bitte litt. Da ble det bra og man fikk høy og fin pedal.

Akkurat hva som har skjedd i ditt tilfelle tør jeg ikke si., men det er nærliggende å tenke at kanskje noe har skjedd med selvjusteringsmekanismen her. Kanskje at den glipper over eller noe. Som nevnt – ta opp igjen og sjekk en gang til. Dette finner du ut av! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-20 12:19:01 +0100

Kloke ord fra Benny, sånne råd kan man bare få fra en som har jobbet med faget en stund, like fra den tid vi hadde ordentlige biler, trampeklapp! Om jeg skulle gjette, ville jeg tippe at noe som ikke burde løsne, har løsnet...vår gode venn MacMurphy trives også i bremstromler!

En liten tilføyelse: dersom vi snakker om konvensjonelle trommelbremser: det kan også være en fordel å file kanten på bremsebåndene, så man får en skrå kant, spesielt i forhold til trommelens rotasjonsretning. Det gjør at det samler seg mindre bremsestøv her, derved fungerer bremsene bedre over tid. Noen sverget også til å skjære to-tre grunne spor i bremsebelegget for å lede vekk bremsestøvet, det skal man imidlertid være forsiktig med, belegget er ikke spesielt tykt.

På en av mine biler hadde jeg sogar tromler både foran og bak, da tok jeg jevnlig opp tromlene foran for å ta en lett omgang med grovt slipepapir i 90 grader på skoene, det ga økt bremsekraft så det bare sang etter! På tromlene bak er det imidlertid ikke riktig like mye poeng i å gjøre dette.

Og uten at jeg har tuklet med Stratos, dersom vi snakker om en egen liten trommel kun for håndbrekket, kan det fremdeles være fornuftig med en forsiktig skråkant på bremsesskoen. Måtte du ellers ha glede av bilen i mange år, dette er en undervurdert og sjelden bil som er verdt å ta vare på i en bil-hverdag som blir mer og mer prega av batteridrevne såpestykker!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-20 18:40:45 +0100

Hei Kan garantere at det er feilmontering vi snakker om her, hvis det smeller og øker med hastighet kommer deler av mekanismen i kontakt med hjulnavets bakside. Ofte er platene som skoene skal festes på så rustne at hullene i platen blir for store og de fjærbelastede pinnene drar seg igjennom og fører til at bandene kan bevege seg anderldes ann slik det er tenkt.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar