0

Vurderer flere biler.

spurt 2020-11-16 23:16:53 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg er på utkikk etter «ny» bil å ønsker som de fleste el eller hybrid. De bilene jeg ser på er Volvo V60, Passat GTE og Tesla model S. Tenker å bruke 300.000. Hvilke av disse har minste feil å som sikrer meg et billigst mulig bilhold? Er tesla dyrere på verksted (rep, servise ol) enn de to andre? På forhånd takk for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-19 17:42:19 +0100

Vel, Tesla bør du stryke fra lista først som sist, det er av akademisk interesse om Tesla er "billig" eller "dyr" på verksted: dels er tilgangen på verkstedstjenester geografisk begrenset, dels er man ikke helt "der" når det gjelder ventetid, serviceholdninger og så videre, ikke minst: man har veldig, veldig variabel logistikkstyring på en ganske viktig ting: reservedeler. Dersom du i større eller mindre grad er avhengig av bilen, kan det fort bli grå hår i hodet og ikke minst, kostbart, å eie en Tesla. Det er heller ikke en ubetinget sannhet at elbil er så utrolig billig å kjøre med, det avhenger av kjøremønsteret, det avhenger av hva som skjer med bompengene og bruksavgiftene etter neste stortingsvalg...kfr at vi står midt i en pandemi som påvirker økonomien noe aldeles forferdlig...og ikke minst: du må ha mulighet for å innstallere en forskriftmessig hjemmelader.

Mhp V60 og Passat er begge greie biler, regner med at du tenker på hybrid i begge tilfeller. Igjen, vurder kjøremønsteret nøye, når jeg ser ordet "billigst mulig" tenker jeg at du bør gå et par runder på kjøremønsteret: en hybrid som kjøres i hybridmodus, gir greit forbruk jevnt over. Å tro at man kan kjøre en ladbar hybrid på strøm store deler av tiden og derved spare penger, er ikke helt "der", det er så enkelt som at bensinmotoren må være med på moroa om du skal ha det godt og varmt i bilen i vinterhalvåret. Det betinger også at du har et kjøremønster som gjør det realistisk å utnytte den elektriske rekkevidden på denne måten, iallefall i sommerhalvåret, og det betinger - igjen - at du må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Normalt sett vil du imidlertid kunne kjøre like billig eller billigere med en dieselbrenner. Verdt å ha i bakhodet, en dieselbil koster også ofte mindre i innkjøp, og er minst like pålitelig.

Bakdelen med Passat GTE er en liten bensinmotor under panseret. Ja, det er en gjennomprøvd og pålitelig bil på alle vis, og den vil falle rimeligere enn en Volvo både i innkjøp og i drift, kfr at det er problemfritt å serve bilen ved et uavhengig, autorisert verksted og bruke såkalt "uoriginale" deler...ikke uvanlig at forskjellen ikke er stort mer enn innpakningspapiret og prisen. Men i ditt sted ville jeg prøvekjørt bilen først: ja, Passat er en svært god bil på alle vis, bilen er kjapp, 1.4 TSI leverer også greit med krefter fra lavere og midlere turtall, men for å hente ut toppeffekten - som egentlig ikke er så voldsom - må du jage turtall. Om du har diesel i dag, vil det være en stor forandring som du bør prøve før du kjøper.

V60 er først og fremst en mindre og trangere bil, men Volvo er Volvo, ikke helt greit og billig å eie Volvo i Norge, men bor du f.ex nær Sverige er det plutselig veldig mye greiere. Pandemien går vel over en gang...så da blir det iallefall greit å svippe over grensa ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar