0

EA211 TSI motor på "nyere" biler

spurt 2020-11-16 11:40:48 +0100

updated 2020-11-16 11:49:47 +0100

Hei Benny.

Jeg skjønner at det er et generelt negativt syn på TSI motorer til Volksvagen. Men etter å ha gravd litt så ser det for meg ut til at problemene ble løst når de i 2014(?) startet med EA211 motorene, og gikk dra drivkjede til drivreim blant annet. Jeg ser på en Skoda Fabia 2015 1.2TSI brukt fra forhandler nå. Har du noen formening om man kan være tryggere på disse motorene?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-17 19:52:21 +0100

Yes, problemene var knyttet til kamkjedestrammeren, den gjorde rett og slett ikke jobben. Dette omfattet både 1.2 og 1.4 TSI, problemet ble rettet opp gjennom en innkalling i USA, i Europa har det meg bekjent aldri vært noen innkalling. Dog har motorer blitt skiftet hhv utbedret på garanti i flere land. I Norge er det som det pleier, Møller tok en GSG og satset på at motorene skulle holde til garantien var snipp, snapp, ute. Heldgvis tok VAG grep og byttet, som du sier, kamkjedet med en reim av den svært så robuste sorten. Her snakker vi etter hva jeg forstår, fra høsten 2013 and on, i Norge har vi jo dette meget spesielle begrepet "årsmodell", så her refererer man nok til 2014.

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe den bilen du nevner, gitt normalt god servicehistorikk og grei verkstedshistorikk. Med en såvidt ny bil ville jeg imidlertid også forvente en tilstandsrapport, fortrinnsvis av den sorten som sier litt mer enn tippetegn-kryss. Vær spesielt nøye med å sjekke dekka, ikke noe moro å oppdage at "gode dekk" innebærer mønsterdybde på minimumsnivå når du kommer hjem. Her koster da også to sett dekk en anseelig sum i forhold til det du gir for bilen!

Vær også på vakt i forhold til kjørelengde vs serviceintervall, er f.ex en stor service rett rundt hjørnet, skal det reflekteres i prisen, eventuelt ber du forhandler sørge for at dette blir utført og får det inn i kontrakten FØR du skriver under. Ellers er det verdt å merke seg at oljeskiftintervallet er 15.000 km på 1.2 TSI, en liten motor med turbo er "nøpen" på sånne småting. Husk, alltid filterbytte ved oljeskift, og skift heller etter kjørelengde enn "serviceindikatoren". Om bilen har DSG-kasse skal - med trykk på "skal" - olja skiftes hver 60.000 km. Ja, 1.2 TSI har overraskende nok anvendbar kraft fra 1500 o/min og oppover, selv om du må jage turtall for å skremme ut de site 30-40 hestekreftene, men vær likevel ops på at manuell kasse krever at du girer en del. Jeg anbefaler grundig prøvekjøring, om du synes det blir litt for meget giring, gå for en bil med DSG.

(I og for seg ganske vanlig at man må bruke girspaken mer på benzinere :-) )

En ting du også bør være ops på: rust. Nyere biler ruster (fortsatt) som kjeks, det man kaller "rustbeskyttelse" fra fabrikk er i beste fall en dårlig spøk. Er den bilen du ser på understellsbehandlet, sjekk dokumentasjon som sier hvor og når det er gjort. Er bilen ikke understellsbehandlet, bør du sjekke ifht rust. Den bør være grei, men snakker vi om en bil som er kjørt i Salt Lake City innerst i Oslofjorden, ville jeg bedt om å få se på bilens understell på en bukk., eventuelt vurdert en NAF-test FØR kjøp. Ja, normalt sett bør en 5 år gammel bil være grei, da kjører du bilen direkte til understellbehandling hos et velrenommert firma, med påfølgende etterbehandling hvert ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar