0

DSG girkasser 7 trinns

spurt 2020-11-16 09:12:36 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Det sies og ryktes at VW har mye reklamasjoner på DSG girkasser Vurderer å kjøpe en 2018 modell gått i underkant av 50.000. Kan du si noe generelt om disse og hva jeg skal være ekstra oppmerksom på. Bilen vil ha igjen litt over 2 år garanti innenfor 5 årsgaranti

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-16 11:21:43 +0100

De ryktene har ikke oppstått uten grunn. Det har vært svært mye og kostbart tull med DSG-girkassene. Dessverre ikke bare reklamasjon heller. Ofte sitter kundene igjen med en stor regning og lang nese.

Girkassene her heldigvis blitt bedre underveis. Om de holdet «helt til mål» på en 2018-modell er litt tidlig å si noe om enda.

At du vil oppleve snarlig trøbbel på en 2018-modell som ikke har gått lengre tviler jeg på. Hva som kan skje om to-tre år når garantien har utløpt er noe helt annet.

Mitt generelle råd er å være forsiktig / forberedt på at det på litt på sikt kan oppstå problemer her. Men jeg håper jo virkelig at de har fått skikk på dette nå. For girkassene er fine som snus når de virker.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-16 12:07:16 +0100

To ting som er av vesentlig betydning for at girkassa skal leve lenge i landet: aldri, aldri "chiptune" eller "optmialisere" motoren......og passe på skiftintervallet for olja på girkassa. Speseilt gjelder dette i garantitiden, spesielt gjelder dette for de som velger å følge "longlife" programmet for løpende service...der kan man risikere at oljeskift på girkassa blir "glemt", snipp snapp snute, så er garantien ute! Dette har skjedd, og problemet oppstår når denne idiot-softwaren som avgjør når man skal ta service, sier fra om service nummer to akkurat litt før 60.000 km. VIps...så er det den kjente "ingen" som tar ansvar for å passe på skiftintervallet fra merkeverkstedets side.....om du ikke passer på selv og følger det bilens serviceindikator forteller deg, kjører du glad og fornøyd til typisk 80-90.000 km....hvorpå du plutselig får beskjed om at DSG-olje "skulle vært skiftet" for lengst!

I det hele tatt, speseilt på en TDI, dropp "longlife" service og gå over til fast oljeskift (og husk, alltid filterbytte ved oljeskift!!!) hver 15.000 km, maks 20.000 km om du har et kjøremønster med overveiende langkjøring. Om du kaster et blikk på en sprengskisse av motoren, skjønner du hvorfor, eneste veien ut for alt snafset som uvegerlig samler seg i olja, er gjennom tappepluggen og filterbytte. Koster lite og betyr mye for motorens indre liv. Det gjør det også vesentlig enklere å passe på skiftintervallet for girkasseolje og haldex-systemet. Dyrt med hyppigere servcice? Ja, kanehende det...men det er ikke verre enn å la et uavhengig, autorisert verksted ta service og løpende vedlikehold, f.ex literprisen på identisk olje kan være opptil tredjedelen....da jevner det seg ut. Men bruk tid til å velge ut et velrenommert verksted, godt arbe' er alfa og omega her! Ut over referanser, legger jeg vekt på at verkstedet bærer preg av orden og system, og ja, jeg er så fredig at jeg tar en tur innom av og til og ser at alt er som det bør være, kall det gjerne vedlikehold av en god kunderelasjon.

Det eneste punktet som er problematisk når man ikke benytter merkeverksted, er dette med "inspeksjon" ifht det man kaller "rustgaranti". Siden rustbeskyttelsen fra fabrikk bare har blitt dårlgiere og dårligere med åra på de aller fleste biler produsert i Europa, er også dette enkelt: om første eier ikke har kjørt bilen direkte til understellsbehandling når den var ny, gjør du det når du overtar bilen. Understellsbehandling med løpende etterbehandling koster litt, men det er bedre å forebygge rust enn å stole på en "rustgaranti" som egentlig ikke dekker spesielt mye.

The Bottom Line er at både VW og Skoda er greie biler, DSG eller ikke DSG, gitt et normalt godt serviceregime og løpende understellsbehandling bør du kunne ha glede av bilen i mange, mange år uten nevneverdige problemer. Ellers er det som du antyder, so-so med reklamasjon og garanti, det er dessverre et problem som går blant norske bilimportører. Verdier som "fornøyde kunder" er erstattet med "tjene-mest-mulig-penger". Sånn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar