Knallgod oppskrift for feilsøk fra Kamerat K, kan bare tilføye at kombinasjonen glødeplugger og startmotor er en skikkelig høydare om batteriet ikke er på topp lenger! For å si det sånn, dersom Ford ikke har spandert et batteri av den mer spenstige typen fra fabrikk, er det overveiende sannsynlig at du som et minimum bør få sjekka batteriet. Det kan du få gjort både på et verksted og hos f.ex en lokal Exide-forhandler. Og nei, du skal IKKE kjøpe nytt batteri på Biltema, en dieselbrenner trives best med et batteri med høy kortslutningstrøm. Exide er blant de som leverer slike batterier, vi snakker om batterier som leverer typisk 3-4 ganger så høy strømstyrke som et Biltema-batteri. Ja, det koster noen hundrelapper mer, men det får du igjen tifold, både i mindre ergrelse og startproblemer, og ikke minst, i form av lengre levetid. Anbefales på det varmeste!
Ellers tenker jeg at du også beskriver "ein kvardag" somn er forenlig med at glødingen ikke spiller helt som den skal. Det kan skyldes en glødeplugg som ikke spiller med, spesielt når du antyder at motoren går som motoren i en gammel skøyte, og det kan være at batteriet ikke evner å levere tilstrekkelig strømstyrke til det være seg gløding og/eller startmotoren. Det er rett og slett litt Ole Brumm i dette, begge deler må være på plass for å få start på motoren, og fellesnevneren for disse to tingene er at begge gulper strøm av milde makter! Som antydet over, en dieselmotor er a complete different matter når det gjelder strømtrekk kontra en benziner!