0

Chiptuning

spurt 2020-11-13 10:44:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Er det noen stor risk med å chiptune en Caddy maxi, 2015, 102hk tdi (opptil 130-135hk)?

Keegan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-13 11:40:59 +0100

Nei – jeg tror kjøremåten har mye mer å si enn effekten om den ikke økes mer. Men man skal heller ikke bare kimse av at effekten overstiger det som bilen / drivverket ellers er konstruert for. Igjen det handler mye om hvordan bilen blir brukt. Man må også melde ifra til forsikringsselskapet om dette.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-14 12:26:23 +0100

Glem ikke at også Biltilsynet setter pris på å komme inn i loopen her...og det er verdt å være klar over at "chiptuning" og "optimalisering" ofte ikke innebærer annet enn at man hiver opp ladetrykket og drivstoffmengden i et gitt turtallsområde. Det spørsmålet man virkelig bør stille seg, er hvem som har best forutsetninger for å gjøre en best mulig jobb med å få motoren til å yte optimalt: Reodor Felgen i en garasje et sted...eller VAG. Legg til at alle som har sett en sprengskisse av en TDI-motor vil vite at det er gode grunner til å unngå å tukle med disse motorene. Ellers har Benny veldig rett i en ting: kjøremåten er alfa og omega, som alle andre moderne motorer bør en TDI være "gjennomvarm" før du trekker turtall, dvs at olja har normal driftstemperatur. Det tar et par-tre mil i vinterhalvåret.

The Bottom Line er at både Biltilsynet og forsikringselskapet må med i loopen, om du får godkjent endringen, har du i neste runde en modifisering som kan være en deal-breaker for mange potensielle kjøpere om du noensinne skal selge bilen. Absolutt verdt å ha i bakhodet. Din motor er satt opp på en måte som gir jevnt dreiemoment over et bredt turtallsområde. Ja, det legger opp til en kjørestil der du først og fremst kjører på moment fremfor å jage turtall, omtrent som når du kjører nyttekjøretøyer med tung last. Jeg ville tenkt litt mellom kjørestilen før jeg i det hele tatt tenkt tanken på å tukle med motoren her! Og ja....jeg har en gang i tiden kjørt noen hundre tusen med den fantastisk spreke 1.6 D med hele 54 hk! Da kan man virkelig snakke om å kjøre på momentet, det gikk greit det - også med 1.2 tonn slep!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger