0

Ny elbil eller brukt diesel?

spurt 2020-11-12 22:54:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vurderer å oppgradere fartøyet mitt. Kjøpte avensis 2008 stv av min mor for noen år siden, og vært fornøyd med den. Executive og cruise. Deppa etter forrige EU, rust, bremser og litt div her og der. Tenkte egentlig jeg skulle kjøre denne bilen helt til huggeriet, men nå har jeg fått et barn og flyttet til nybygd tomannsbolig med en helsikkes bratt oppkjørsel med krapp sving. Krevende vinterstid selv om vi klagde til entreprenør og fikk utbedring, og dama har vært lettere hysterisk på det værste vinterstid. Må også gire om midt i bakken/svingen. Så neste bil ønsker jeg skal være automat. Har også ønske om å oppgradere til adaptive cc, og selvfølgelig 4x4. Ønsker trygg og sikkert bil helst diesel med nok dreiemoment til å mestre oppkjørselen. Har sett på mange kandidater A4/A6 allroad, Passat alltrack, superb, octavia, Mondeo. I garasjen er det ikke mer bredde enn man trenger til to biler. Usikker ift elbil vs diesel. Har lagt inn rør til lader da vi bygget huset og er ganske sikker på at elbil blir fremtiden. Har en god del oppsparte midler arv/ ubrukt studielån til sammen 750 000, så kunne kjøpt ny elbil, er godt oppdatert på elbilmarkedet som kommer, Model Y, Skoda enyaq, space vizzion, id 4, NIO, byd, e-tron. Er i etableringsfasen og føler det er en dårlig investering med ny elbil. Men det er lite servicekostnader og billig strøm? Legger dog merke til at mange elbiler ikke kommer med awd før om noen år og de blir ekstra dyre naturligvis. Liker godt Octavia Scout med det meste av utstyr, budsjett 200-300 k. Hvor mye vil den være verdt når jeg evt kjøper meg inn i det brukte elbilmarkedet om noen år? Usikker på om jeg bare skal smelle til med elbil først som sist, eller kanskje bare holde ut med avansisen, brøyte/måke på vinteren må vi uansett 4x4... men hadde vært tryggere med en grei vinterbil for familien. Råd?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-13 11:28:11 +0100

Interessant spørsmål, men ikke bare lett å svare på. Dette med å gi råd i forhold til provatøknomi er nesten umulig.

Her kommer det helt an på inntekter / utgifter og hva man er villig til å priorotere. En nyere bruktbil med firehjulsdrift og automatgir vil nok uansett være en fornuftig investering for dere – slik jeg oppfatter det. Gjerne en diesel – eller bensin, for den saks skyld. Det spiller liksom ikke så stor rolle. Det handler aller mest om å finne en fin bil i god teknisk stand som dekker behovet i forhold til plass, utstyr, sikkerhet – og status. I den grad det betyr noe. Ved å velge dette framfor en ny elbil har du lavere investeringskostnad og avskrivning. Men høyere risiko for potensiell påkost.

Jeg her også ofte sagt at jo fortere, men kommer i gang med elbil – desto mer sparer man. Men både avskrivning og investert beløp blir større. Men på drivstoff, reparasjoner og service sparer man en del. Man får også en nyere bil og et trygt og forutsigbart bilhold ved å velge ny bil.

Kanskje er leasing eller leie / abonnement noe dere også kan / bør ta med i vurderingen? Det koker ned til et verdivalg dere må ta selv.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-13 15:31:19 +0100

Jeg merker meg ordet "etableriingsfasen" her....videre "nybygd tomannsbolig". At du har litt pæng på bok og en ubenyttet lånt kapital, er greit nok, men det er og blir en forskjell på "pæng på bok" og "ubenyttet studielån". Fort gjort å glemme for alle som ennå har jobb og inntekt, men hele EØS-området befinner seg midt i den verste økonomiske krisen siden krigen. Dette vil også påvirke norsk økonomi i mange år fremover, enten vi liker det eller ikke. Det ville jeg tatt inn over meg, og justert forbruket deretter. Bilkjøp er ikke på noen måte en "god investering", og av to alternativer her: en nyere bruktbil med en benziner eller dieselbrenner under panseret vs en feiende flott ny elbil, gir det seg selv hvilket alternativ som gir desidert høyest netto verditap sett i et treårs-perspektiv.

Ja, om dere ikke hadde vært i "etableringsfasen" med rykende fersk og sannsynligvis ganske så høy gjeld, ville det vært jolly fine. Men du skal ha en ganske så robust økonomi og ikke minst, trygg jobbsituasjon, for å legge trekvart million i en bil gitt de kriteriene som nevnes innledningsvis. Rent bortsett fra dette, du kan med stor sannsynlighet kjøre noen år "gratis" for den økte investeringen som er uvegerlig er knyttet opp mot en relativt dyr og ny elbil, kontra en konvensjonell nyere bruktbil til si halve prisen. Du får f.ex veldig mye Skoda Octavia med firehjulstrekk for en rimelig penge. Og mener du at dere trenger større bil, se i retning av Passat hhv Mondeo før du hiver deg rundt og kjøper noe som helst som det står "Audi" og "Allroad" på....det er så enkelt som at dersom du holder beina på bakken og kjøper en mer "folkelig" hvermannsen-bil som de jeg nevner her, ja da får du også nyere bil med kortere kjørelengde for pengene. Nyere bil = mer forutsigbart bilhold og lavere løpende driftskostnader. de fine ringene i grillen på Audi har sin pris! Ellers er diesel kongen på haugen for både komfort og økonomi om dere har et kjøremønster med en betydelig andel langkjøring og ikke minst, om dere bor i grisgrendte strøk, men vil dere ha benziner, se på 2.0 TSI, det er en grei motor med mer anvendbar kraft fra lave og midlere turtall enn tidligere benzinere.

Ha også et par tanker til i hodet når det gjelder elbil: det betinger at dere har et kjøremønster dere dere i alt det vesentligste kan klare dere med hjemmelading....strøm langs veien er dyrt. Og nei, det er ikke lenger noen "free lunch" å eie elbil: forsikringsprisene går opp, bompenger kommer, økte bruksavavgifter kommer, uansett hvor mye elbil-fansen hyler og skriker. Med firehjulstrekk på ønskelista blir det fort ganske så dyrt å kjøpe en ny elbil, du bør som et minimum gå både en og to runder med kalkulatoren før du svir av bufferet du har og i realiteten øker husstandens gjeldsbyrde.

Leasing hhv leie/abonnement er egentlig et barn av samme mor: dere binder opp en ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-13 20:53:35 +0100

Tusen takk for svarene! Flere meninger mottas med takk.

Heldigvis litt rimeligere nybygg på bygda! Vi er forsåvidt ferdig etablert nå da... betaler vel 5000,- kr hver i mnd jeg og dama, så lav som boliglånsrenta er nå.

Full forståelse for den økonomiske krisen bi står oppe i. Både jeg og dama er sykepleiere og fikk hele 1kr og 40 øre ved årets lønnsforhandlinger. Trygg jobb, men lønn sies det at vi skal få i himmelen.

Sånn sett en vel en ovtavia ganske stereotypisk passende. Spørs om jeg får prøve å prute litt på neste octavia som dukker opp hos nærmeste forhandler.

Er vel fare for kraftig prisfall på nyere elbiler også, utviklingen går jo så raskt med tanke på rekkevidde og teknologi.

Igjen, takk for lange og grundige svar, usikker på om jeg ble så mye klokere. Får håpe på mild vinter, avensisen er helt grei altså

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-14 20:06:24 +0100

Nja, renta kommer til å holde seg relativt lavt en god stund, men ha is i maven, spesielt om dere har en finansiering med høy renteandel og redusert avdrag de første åra. Det gleder meg forøvrig at dere er sykepleiere begge to, sånne idealister trenger landet i disse tider! Det er imidlertid som du er inne på, verken politikere eller direktører vet å verdsette "folk flest", spesielt ikke helsearbeidere og lærere! I det hele tatt....man blir ikke rik "på gølvet" i stat og kommune...men du og du...den som ser på økningen på "lederlønninger" over en 10-års periode får bakoversveis! Nå kan dere vel spesialisere dere, ta nattevakter og så videre, men problemstillingen er og blir relativt lav grunnlønn med begrensede muligheter for lønnsøkning ettersom åra går. En mulighet som er verdt å vurdere, er å ta et årsverk eller to med økonomi/administrasjon på kveldstid og søke seg over i ledende stillinger. Det gir ikke alltid de store lønnshoppa, men det er mye greiere å piske andre til å gjøre jobben enn å gjøre jobben sjæl. Ellers hjelper det å være mann når man søker ledende stillinger i helsevesenet. Nei, jeg synes ikke noe om akkurat det, men sånn er det.

Mhp denne greia med bil tenker jo at jeg nok hadde tatt en Ole Brumm om jeg hadde vært i arbe' ennå: flere av mine f.d kolleger har gjort akkurat det: de har kjøpt en to-pack med biler, en grei firehjulstrekker for koseturene til hytta og ferier og dill og dall, for ikke å snakke om når vinteren slår til, og en elbil for kosens og sparegrisens skyld om sommeren. Da snakker vi om feiende flott ny, men rimelig elbil som de tar sikte på å kjøre til de kaster den! Nei, det blir egentlig ikke så veldig mye billigere enn å kjøre diesel om man ser litt kynisk på det, besparelsen ligger først og fremst i bompenger og/eller tidsbesparelse...man slipper å kjøre omveier rundt bommene. Aktuelle biler for disse gutta har vært VW E-Up hhv Skodas variant over samme tema, da snakker vi snaue 200' for ny bil, mens bruktprisen ramler som et blylodd. Som brukt koster f.ex Peugeout-Citroen-Mitsubishis mini-elbil ikke mer enn en litt dyr go-kart, likeledes får man første versjon av E-Golf til en hyggelig pris.

The Bottom Line er likevel at man skal pendle noen kilometer i året og gjerne måtte passere en bomring for at Ole Brumm løsningen skal ha noe for seg. Det jo så enkelt som å dele 200.000 på 10 år...man kjører veldig langt for 20.000 spenn i diesel. Kjøper man en brukt elbil til 100.000, kan man ha flaks og trekke 6-8 år ut av den, men regnestykket blir ikke så gunstig som enkelte vil ha det til...spesielt ikke om bompengene for elbiler skvetter opp til halv takst etter valget neste år.

Skulle jeg kjøpt bil i dag, ville Octavia stasjonsvogn stått veldig høyt på lista. Fra rundt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-18 22:06:33 +0100

Jeg var omtrent i dine sko for et år siden. Med unntak av den bratte bakken. Valgte elektrisk bil med trekk pp to hjul og 450 km rekkevidde. Har ikke angret en eneste dag. Når jeg lader hjemme tilsvarer drivstoffprisen en dieselbil som bruker 0,2 liter pr mil. De få gangene jeg har måttet lade langs veien har drivstoffprisen blitt som en dieselbil som bruker 0,5/0,6 pr mil. Nylig gjennomført service kostet 1800 kroner. Parkering og årsavgift er foreløpig praktisk talt fraværende. Og det gir en god følelse å kunne stå parkert med klimaanlegg på, uten støy eller eksos... Aldri mer fosilt hos meg !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar