0

Må skifte bremseskiver og bremseklosser bak etter under 2 år på grunn av rust??

spurt 2020-11-11 15:47:36 +0100

updated 2020-11-11 15:49:17 +0100

Hei I juni 2018 kjøpte jeg en VW Polo fra Møller i Ålesund, bilen var gått 17000 km. I oktober samme år var bilen inne til EU kontroll hos NAF og hadde så rustne bremseskiver og bremseklosser bak at jeg fikk mangel og måtte skifte dette. Ettersom bilen nylig var kjøpt, tok Møller inn bilen og hevder at de skiftet nye skiver og klosser i desember 2018. Nå har jeg igjen vært inne til EU kontroll med bilen hos NAF. Jeg fikk igjen mangel på bilen fordi bremseskiver og bremseklosser bak var så rustne at de måtte skiftes, altså under 2 år etter at Møller hevder at de skiftet nye skiver og klosser på bilen. Både skivene og klossene var så rustne at NAF ikke kunne forstå at dette hadde vært skiftet for under 2 år siden. Jeg kjører bilen hver eneste dag, minst 2 ganger per dag, og kjører helt vanlig. Jeg holder fartsgrensene og kan ikke påstå at jeg bråbremser spesielt ofte. I følge Møller kunne en årsak være at bilen ikke ble kjørt tilstrekkelig, eller at man kjørte for forsiktig. Jeg skulle selvsagt ha fått reparasjonen gjort hos Møller og deretter fått den kontrollert hos NAF etter at reparasjonen var utført, men ettersom Møller godkjente bilen etter at feilen var utbedret, tenkte jeg ikke noe mer over det før jeg altså nå, under 2 år senere må skifte bremsskiver og bremseklosser bak på grunn av rust. Jeg har kjørt VW i 30 år, foreldrene mine har en VW, broren min har en VW og jeg har flere venninner som også kjører VW av ulike modeller. Selv har jeg ALDRI måttet skifte skiver og klosser på grunn av rust, og ingen andre jeg kjenner som kjører VW har vært borte i noe som dette. Er det virkelig sånn at bremseskiver og bremseklosser bak kan ruste så mye på under 2 år at de må skiftes? Ettersom jeg har kjørt VW omtrent siden jeg fikk sertifikat for over 30 år siden sier det seg selv at jeg har vært svært fornøyd med bilen, men langt i fra spesielt fornøyd med Møller i Ålesund. Jeg føler nesten at de lurer meg, at de hevder å ha skiftet bremseskiver og bremseklosser uten å ha gjort noe som helst og bare har EU godkjent bilen. Det kan jo umulig være sånn at man annet hvert år skal betale kr. 1295,- for EU kontroll og i tillegg hvert andre år måtte betale cirka kr. 4600,- for å skifte til nye bremser bak. De hevdet også at salting av veiene kunne føre til mer rust, men det er jo merkelig at ingen andre jeg kjenner har måttet gjøre dette med under 2 års mellomrom, i tillegg til at det både vinteren 2018/2019 og vinteren 2019/2020 knapt var snø her i Ålesund. Hva mener du? Kan man få en uavhengig vurdering av bremseklossene og bremseskivene og hvorvidt så mye rust kan oppstå bare i løpet av 2 år?? Jeg bad om å få ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-11 19:51:44 +0100

Hei Charlotte Etter 2 år er nok muligheten med å vurdere klosser og skiver av noen uavhengige long gone det blir rein synsing og har ingen verdi i en sak mot forhandler. For deg blir det bilens historikk du må klamre deg til altså de opplysningene Møller i Ålesund har på bilen din. Er det tatt ut nye skiver og klosser så står det i historikken på bilen da mekaniker må plukke de ut fra reservedels lageret uansett hvem som faktureres for delene. Merk at du ikke har krav på å få utskrift av historikken men du kan få lest den opp eller stå bak skjermen å lese selv hva de har notert ang bilen din. Husk at verksted kan dreie skivene dine og må ikke nødvendigvis bytte de hvis de er innenfor toloransene men skal da selvfølgelig også stå i historikken din. Svar på spørsmål 2 om skivene kan ruste i løpet av 2 år så er svaret ja det kan de så absolutt og en rekke faktorer kan spille inn her men blir mye å skrive hvis man lister opp alle muligheter så derfor blir den uavhengige vurderingen helt umulig. At Møller i Ålesund uansett om du ikke er helt fornøyd med de skulle velge å bare godkjenne bilen når den først hadde fått nedslag med rust på bremser uten å foreta seg noe som helst tror jeg ikke helt på da de isåfall ville kommet i konflikt med regelverk for godkjenning og med stor fare for å miste retten til å kunne EU godkjenne biler samt kraftige bøter og gjerne negative skriverier rundt om på sosiale media. Tror faktisk jeg ville tatt en telefon eller en tur til forhandler og fortalt om dine tanker om dette så tror jeg nok du får de opplysningene du ønsker.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger