0

Kjøpe brukt Kodiaq 20-7-modell som har gått 140000km

spurt 2020-11-09 18:41:23 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Vi ønsker å kjøpe en brukt Skoda Kodiaq Style. Den vi har kikket på er en velholdt 2017-modell, vært leaset til firma. Den har vært en pendlerbil, derfor har den så «høy» kilometerstand. Alle serviser er fullt, det er en diesel, 190hk, automat.

Er det dumt av oss å vurdere en så ny bil, som har gått så langt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-10 12:31:49 +0100

Nja...gitt et normalt godt serviceregime er det først og fremst tidens tann som dreper en god bil, ikke antall kjørte kilometer. Med tidens tann tenker jeg først og fremst på rust, det er også det første du skal sjekke på den aktuelle bilen...140' i saltråka i Oslo-gryta kan gi en solid "start" på kritisk rust her...bilen er neppe understellsbehandlet av firmaet som hadde leasing-avtalen.

Er bilen fri for rust, er det i utgangspunktet et helt greit kjøp, ut fra min referanseramme er den knapt nok innkjørt, men NB: sjekk bilen på vanlig vis! Kjøp heller aldri "uprøvet", en grundig prøvekjøring er obligatorisk, uansett hvem man måtte handle av. Ingen prøvekjøring, no deal, så enkelt er det! Jeg ville også forventet både full verkstedshistorikk og en god tilstandsrapport her, altså en rapport som gir reell informasjon om bilens faktiske tilstand.

Ellers er en bil som i alt det vesentligste har vært brukt til langkjøring generelt i vesentlig bedre stand enn en "bykjørt" bil med vesentlig kortere kjørelengde, mao et stort pluss. Den aktuelle bilen bør kunne kjøres minst 400' til uten nevneverdige problemer...gitt at den passes på. Med det tenker jeg spesielt på to ting: vær nøye med å overholde skiftintervallene på såvel DSG-kassa som eventuelt firehjulstrekk, og skift motorolje / oljefilter hver 15.000 km, max 20.000 ved mye langkjøring i årene fremover...."longlife" intervallene er dårlig karma for motoren! Ja, det er tvilsomt at forrige "eier" har brydd seg med dette, men en ting er 140' med kun 3-4 oljeskift, a complete different matter er det neste X hundre tusen kilometerne...det er her dere selv avgjør hvor "greit" bilholdet skal være....gjennom å passe godt på investeringen dere gjør!

Jeg ville også kjørt bilen direkte til understellsbehandling og sørget for etterbehandling annethvert til tredjehvert år deretter. Det er en god investering, og nei, "rustbeskyttelsen" fra fabrikk er ikke takk verdt, det er et generelt problem med europeiske biler. I parentes bemerket, samme greia med japs osv, men der blir bilene understellsbehandlet når de kommer til Norge. Det gjør dessverre IKKE Skoda.....derfor er det etterhvert vanlig at mange kunder kjører sine nye biler direkte til understellsbehandling....så er dessverre ikke tilfelle med firmabiler og leasingbiler.

The Bottom Line er at du her får en nesten-ny bil for en grei pris, om vi ser litt kynisk på det har kjørelengden ikke veldig stor betydning før du eventuelt skal selge bilen igjen. Jeg er også en smule skeptiker, så jeg ville før kjøpe en bil som dette med 140.000 ærlige kilometer, enn en bil med mistenkelig kort kjørelengde i forhold til alder....som vi vet....kilometrerjuks er mer utbredt enn vi liker å tenke på. Her kan du være rimelig sikker på at kjørelengden er korrekt :-) Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger