Benny har rett, skal du ha tilbake en C1 nå, er det ingen vei utenom full pakke med opplæring og ny oppkjøring. Med fare for å bli mistforstått, vi ble jo ikke egentlig "fratatt" C1, vi måtte bare passe litt ekstra på i overgangen og sørge for å få denne bokstaven med oss videre. Vi fikk opptil flere sjanser, problemet var at både helsekrav, herunder synskrav, og dokumentasjon for et reellt behov, f.ex hos arbeiidsgiver, måtte være på plass. Som du nok vet, man kunne også få dipsensjon i forhold til synskravet, eksemplevis for alle de av oss som bare ser på et øye var dette veldig relevant. Men hvor lenge var Adam i paradiset? For ikke så lenge siden fant EU ut at denne dispensasjonsmuligheten ikke skulle gjelde lenger...snipp snapp snute...så var moroa ute!
For ordens skyld: jeg kjørte såkalt "lett lastebil" i en årrekke i hine dage, og hoppa høyt i stolen når denne muligheten var i ferd med å forsvinne. Og ja, jeg sjekka alle muligheter, og jeg kunne muligens grini meg til en dispenasjon, men i en meget hyggelig samtale med sjefen for herværende trafikkstasjon fikk jeg vite at egentlig skal det mye til før jeg trenger C1 når jeg har et førerkort med en gammeldags "BE". Allerede dengang lå i det i kortene at dispensasjonsordningen ville opphøre innenfor få år, så jeg brukte klokelig ikke mer tid og penger dengang.
The Bottom Line er at dersom du ser for deg en jobb der du f.ex skal kjøre C1 lastebil, da kan det forsvares å bruke tid og penger på å få "tilbake" denne bokstaven. Om behovet derimot er knyttet til "morokjørng" av og til eller tanker om en litt tyngre bobil, ja da bør du heller vurdere å kjøre opp til full klasse C, kravene til opplæring osv ligger så nær hverandre at det er like greit. Men igjen, helsekravene er ikke å spøke med, spesielt synskravene må nødvendigvis være rigide. ER du litt oppe i åra, som du nødvendigvis må være for å ha hatt en gammel "C1", bør du begynne i den enden først: sjekke om du oppfyller synskravene. Det er ingen selvfølge! Lykke til!