0

Diesel, bensin, el eller hybrid?

spurt 2020-11-03 23:08:08 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, Benny!

Til våren fullfører jeg min utdanning som byggingeniør i en alder av 23 år, og med det har jeg bestemt meg for å kjøpe min første bil da det (i midt hode) kommer til å bli praktisk å ha i både forbindelse med jobb og fritid. Har så langt konkludert med at bil aldri kommer til å bli lønnsomt (i de fleste tilfeller) og at det er en "frihet" man betaler for. Med det er det vanskelig å skal velge bil med tanke på fornuft og hva man egentlig vil ha, og ikke minst med egen lommebok!

Budsjettet er satt til rundt 50 000 - 100 000,- Har sett på stasjonsvogn for det meste Diesel Modeller fra 2005 og opp (Ønsker en trygg og driftssikker bil) Hengerfeste Firehjulsdrift (Er oppvokst på fjellet, veldig fint om vinteren) Er også interessert i en bil med god motorkraft da min kamerats snart 20 år gamle Polo beviste hvor upraktisk det er med liten bil og liten motor,

Som ungdommer flest på min alder har jeg sett mye på Audi da man vil ha noe annet enn pappas Toyota (skal ikke rakke ned på Toyota, de har vært trofaste i min oppvekst)

Det er fort fristende å kjøpe den første og beste tilbudet på finn.no som treffer kravene mine, men jeg ser hvor verden går med el og hybrid som tar over markedet. Har også hørt snakk om at fossildrevne biler ikke skal være mulig å få solgt/kjøpt ny innen 2025 i Norge. Med det blir det litt meningsløst for meg å koste på mye på en gammel diesel bil man ikke får solgt samt blir dyr i drift sammenlignet med fremtidens biler. (Og ja, jeg synes 15 år gammel bil begynner å bli gammelt)

Spørsmålet mitt er egentlig, skal jeg bruke mindre penger på en gammel bil og kjøpe el/hybrid om noen år, eller kommer diesel biler til å være aktuelt i en god stund til? Har ikke lyst til å ta opp noe billån, og er veldig skeptisk til leasing av biler, men det kan være et alternativ for å få seg nyere bil?

Takk for eventuelle svar! Vanskelig å diskutere dette emnet med venner som har bil(er) siden de var 18 år og foreldre som ikke har kjøpt ny bil på snart 13 år. De kommer med gode råd, men har ikke ennå kommet med noe som gjør valget mitt lettere.

Mvh

Usikker førstegangskjøper/student

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-04 12:05:43 +0100

Dette med bilkjøp et alltid vanskelig. Det må balanseres mellom følelser, fornuft, behov og økonomi.

Og du har helt rett – bil er som regel et tapsprosjekt for de fleste av oss.
Skal du kjøpe billig bil i 2020 – så tenk mer på det enn hva som evt. skjer i 2025. Har du lys på en Audi Quattro, med dieselmotor, så kjøp det. Den får du med firehjulsdrift også, slik at du kommer deg greit til fjells.

Faren er at den blir gammel og har fått langt med ditt budsjett. Jeg har selv en slik 2006 modell 1,9 TDI, i familien (sønnen min har kjøpt den av meg) , som har gått over 325.000 km. Og som stort sett har oppført seg pent.

Det som er viktig er å sjekke nøye før kjøp. Se link i bunnen av svaret. Vi man ha ny bil og et enkelt og forutsigbart bilhold, kan man gjør som min datter. Hun abonnerer på en liten Seat elbil, med 1 mnd. Oppsigelse. Det koster2.500 alt inkl. per med. Billig og smart bilhold det også. Så det behøver ikke være dumt.

Du må velge det som passer deg. Men en billig dieselbil mener jeg kan være et smart kjøp.

Link: https://www.tv2.no/broom/10866471/

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-04 14:10:25 +0100

En vesentlig ting: Audis quattro-system er det klart beste firehjulstrekket, og 1.9 TDI er en så godt som bombesikker motor....med 2.0 TDI hakk i hæl. Velger du bil med manuell kasse, er det normalt sett problemfritt å kjøre en halv million kilometer uten nevneverdige problemer....forutsatt at du får tak i et eksemplar som har levd et liv med normalt godt serviceregime og gjerne understellsbehandling. Dette viderefører du selvfølgelig når du overtar bilen, pass på bilen og den passer på deg. Jo bedre du passer på bilen - kall det gjerne "forbyggende" - jo lenger kan du eie den uten store overraskelser. Det er godt for både lommepungen og miljøet! Husk også skiftinervallene for girkasseolje mv, spesielt om du kjøper bil med automatkasse!

Glem heller ikke at rust er og blir det desidert største problemet, også i forhold til en Audi. Det som er viktig å passe på, er oljeskift med filterbytte - ALLTID bytte filter og olje samtidig - ved maks 15.000 km....finn aldri på å gå for "longlife" intervallene med en dieselmotor! En ting som er litt dumt med Audi, er at du betaler litt ekstra for ringene i grillen. Det er også litt mer dilldall-utstyr på en Audi, sånt går gjerne i støkker, men velger du f.ex en bil som den som Benny refererer til, en nokså standard A4 uten menger av kjekt-å-ha ekstrautstyr, er du en klok mann! Styr også unna biler med mer enn si 3 eiere, biler som er "ungdomskjørt" og ikke minst: biler som er "tuklet" med. Chiptuning er en sikker oppskrift på personlig ruin og gråt og tenners gnissel med 1.9 hhv 2.0 TDI. Sånn er det bare, uansett hva "ekspertene" på gatehjørnet og i gutteklubben hevder.

The Bottom Line er at du kan få f.ex en grei A4 om du følger Bennys oppskrift og tillagt de punktene jeg nevner over. Dog er ditt budsjett noe begrenset, når du er ute og titter på bil vil jeg anbefale at du samtidig titter på Skoda Octavia. Med Octavia får du en vesentlig nyere bil, motorer og girkasser er i samme sjangeren, ikke riktig like mye "panservognfølelse" som når du setter seg inn i en Audi og lukker døra, men absolutt greie biler som gjør det de skal på en god måte. Firehjulstrekket på Octavia er midlertid av den enkle sorten, med ditt budsjett snakker vi Haldex 4.

Det fungerer svært godt i forhold til fremkommelighet, men det er først og fremst et "on demand" firehjusltrekk, dvs at bilen i store trekk er en forhjulstrekker til forhjula begynner i spinne. Haldex 4 har imidlertid bedre regulering av innkoblingen av trekkkraften enn tidligere generasjon, så vi snakker absolutt om et anvendelig alternativ, me selvfølgelig, Audis permanente firehjulstrekk er flere hestelengder bedre når vi snakker stabilitet og kjøreegenskaper, spesielt under krevende forhold. Et alternativ er selvfølgelig Octavia med Haldex 5, dvs fra slutten av 2013 og fremover, men da må du øke budsjettt noe. Jeg tenker litt som Benny her, gitt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger