0

Greie bruktbilkjøp

spurt 2020-11-03 19:05:41 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei.

Jeg er for tiden på jakt etter medium/liten bruktbil rundt 100.000kr. Den skal brukes til og fra jobb pluss noe langkjøring innimellom. Jeg har funnet disse to og lurer på om du har noen formening om de? Noe jeg bør tenke på? Jeg kan lite om bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?... https://www.finn.no/car/used/ad.html?... Mvh Lisbeth

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-03 21:06:05 +0100

Gå for Golfen med dieselmotor. Den passer best til tid kjøremønster,og vil gi det mange problemfrie år. Attpå til en større reparasjon med 5 års garanti fra 2018 er gull verdt her!

Mhp Skoda Fabia er det i utgangspunktet en grei og god bil, men, det er et stort "men" her: 1.4 TSI som sitter i denne bilen ble frem til 2013 levert med kamkjede. Strammeren var feilkonstruert, og som vi vet, om kamkjedet begynner å slenge og hoppe over tenner osv, da får man totalt motorhavari. Det koster penger, mye penger. At bilen er kjørt noen kilometer, gir ingen garanti for at ikke dette kan skje i fremtiden, og siden det er en "norsk" bil, er det neppe gjort en modifikasjon som retter opp problemet. Nei, det koster ikke noe å undersøke om det er gjort på denne bilen, evnt om motoren er skiftet et sted på veien, men når det ikke står noe om dette i annonsen, er det overveiende sannsynlig at motoren er "urørt". Jeg ville definitivt ikke gamblet på at dette holder, dertil har det vært for mye problemer med disse motorene! Legg til at dette også er en RS-versjon, altså en litt sprekere motor med hele 180 hk....det gjør ikke akkurat belastningene på motoren mindre! Det vil med sikkerhet også medføre et enda høyere drivstoff-forbruk enn det som er en av markedets gjerrigste dieselmotorer i Golfen!

Ellers er det ikke rasjonering på gode bruktbiler, om du finner en Fabia som er NYERE enn 2013 MED REGISTERREIM OG IKKE KAMKJEDE - det er her forskjellen ligger - er det et trygt kjøp. Det koker ned til om du vil ha diesel eller bensinbil, i og med at du har "noe langkjøring innimellom" vil du neppe få problemer med diesel partikkel filteret.....DPF som det kalles på fint. Dette kan kokse igjen om du kjører MYE småkjøring...med trykk på MYE....men for alle praktiske hensyn....med ditt kjøremønster trenger du ikke bekymre deg for dette. Fordelen med en dieselbrenner er vesentlig lavere drivstoffutgifter, regn med at du kan kjøre Golfen i annonsen på lave 0.4 ved langkjøring uten å tenke på å kjøre økonomisk!

GOLFEN selges også med en 12 MND GARANTI. Jeg ville ikke vært i tvil! Men få med deg noen som kan det du ikke kan, prøvekjør, ta en visuell sjekk av bilen, se etter mulig rust, sjekk verkstedshistorikk, sjekk tilstandsrapport / verkstsedsjekk. På MOTORS hjemmesider finner du forøvrig sjekklister for både prøvekjøring og resten av de tingene som er lurt å sjekke. Ikke noen heksekunst. Ellers er det lurt å huske at det ikke er rasjonering på gode bruktbiler! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-05 07:24:20 +0100

Norulf !! Nå MÅ du få av deg skylappene du har fått fra VAG. Det finnes faktisk en rekke gode biler som ikke har røtter til DKW-fabrikken.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-05 09:01:45 +0100

Vel, en tilføyelse ifht siste svar her: ja, det finnes mye å velge mellom, noen av alternativene kan faktisk være ganske så brukbare, men her snakker vi bruktbil, og vi snakker om en helt vanlig kvinne i kategorien "hvermannsen" som ønsker seg en grei og problemfri bil til og fra jobb. Ut fra egne kriterier finner fr Hvermannsen to småbiler, begge er blant Europas mest solgte i sin klasse.

Og nei, det er faktisk ikke uten grunn: VAG gjør en gjennomgående god jobb på alle punkter, man er en god samarbeidspartner gjennom hele bilens livsløp, i den forstand at deler og verkstedstjenester er tilgjengelig praktisk talt overalt - over hele Europa. Dette preger også tredjepartsmarkedet, og for de av oss som ikke synes noe om å bytte bil annethvert år, er dette gull verdt! Her hjemme i Norge er og blir VW / Skoda og forsåvidt Seat, fornuftige valg for såvel proffesjonelle brukere som oss vanlige dødelige. Og ja, jeg har i store trekk vært blant dem som ha vært avhengig av bilen for å komme meg på jobb og få mat i skapet i noenogførti år, store deler av tiden har det vært et absolutt krav at bilen gjør det den skal H24/7.

Og som de som følger dette glade forum vil ha fått med seg: jeg er en sær fyr som ikke bytter ut en bil som fungerer, jeg mener ærlig og oppriktig at en bil skal levere dette, H24/7, uten nevneverdige problemer og grå hår i hodet, minst 500.000 km. Der leverer VAG, gitt et normalt regime for service og vedlikehold og ditto løpende understellsbehandling. Mine biler er kjørt lenger enn langt før de går videre til neste lykkelige eier eller blir smadret rundt meg. Det siste er kjipt, men også med tanke på sikkerhet er VAG på topp: både jeg og min mor har opplevd høyhastighetskollisjoner der vi har blitt torpedert av trafikalle idioter på verst tenkelige vis. Forskjellen mellom oss og mange andre er at vi kan fortelle om det etterpå: rett nok ikke uskadd, men med liv og nogenlunde helse i behold. Den som ser på tekniske bulletiner og sprengskisser av f.ex en Golf, vil se at det er gode grunner til å velge f.ex Golf fremfor asiatiske mellomklassebiler.

Tilsvarende vil denne enkle greia som "service og vedlikehold" være en vesensforskjell. Ja, det er mange "kule" biler der ute, men du og du, så moro det er å eie en "kul" bil som egentlig ikke selger stort i Norge....og altfor ofte har en importør som gir beng! Helt greit for en habil garasjemekaniker som har muighet til å la bilen stå en stund mens han venter på deler og koser seg med Youtube-videoer for å finne ut åssen han skal få bilen på veien igjen, men her må man stikke fingeren i jorda: skal man ha en bil som gjør det den skal uten dilldall, eller skal man skaffe seg en ressurskrevende og ikke minst, kostbar hobby? I mange tilfeller ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Tja...Siste setningen kan vel diskuteres ?

Helmar gravatarbildeHelmar ( 2020-11-13 22:42:53 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar