0

EU kontroll

spurt 2020-11-02 20:13:07 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Dette er nok kanskje et spørsmål som er litt utenom det som er tenkt her men spør likevel.

Etter en EU kontroll fikk jeg følgende toerfeil "1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver f) mer enn 25% rust på en side av bremseskive" Da tolket jeg det slik at det er påvist rust på bremseskiven og at denne måtte byttes. Dette ble gjort og jeg leverte min Tiguan på etterkontroll. Når bilen var kontrollert fikk jeg beskjed om at de ikke kunne godkjenne bilen min siden bremseklosser ikke var byttet og de mente disse var for dårlige. Jeg er fult klar over at det er vanlig praksis å bytte bremseklosser og bremseskive samtidig noe jeg også pleier å gjøre, men siden jeg ikke hadde nye klosser tilgjengelig og den bestilte etterkontroll timen kom valgte jeg å ikke sette på nye klosser, men kun nye bremseskiver. Jeg mener at siden det ikke sto beskrevet noen plass at bremseklosser var slitt, dårlige eller ikke ga tilstrekkelig bremsekraft på kontrollseddelen så kan de ikke komme på en etterkontroll å forlange dette når det ikke var meldt som en feil på EU kontrollen. Der sto det som sagt kun "1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver f) mer enn 25% rust på en side av bremseskive"

Håper du kan komme med din mening i denne saken. Har verkstedet rett til å ikke godkjenne bilen pga. en feil som de ikke oppga på kontrollseddelen?

På forhånd takk! mvh Kai H Velund

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-11-02 20:39:42 +0100

Hei Kai Det må være noe med klossene som anses som at de enten er skadet, svekket eller unormalt slitt, de kan være kraftig skjevslitt når det er rust på skivene og deler av klossen kan også være borte men det er absolutt ikke et krav at klosser byttes samtidig som skivene. Er det fks slik at du får nedslag på skiver fordi de er 1 mm for tynne og klossene er i god stand så er det skivene som må byttes og skulle du ønske det kan du kjøre ut de klossene du har før du monterer nye men merk at det er absolutt ikke å anbefale da klosser normalt er en liten kostnad og for å si det sånn så er det bortigmot livsfarlig å eksprimentere for mye her og tror jeg aldri har snakket med noen som anbefaler dette. Er det dårlig eller ulik bremsekraft får du selvfølgelig nedslag og er det gamle utslitte klosser kan dette lett være problemet. Tror jeg bare ville skaffet og byttet de klossene og la fornuften seire istedenfor å dra til verksted med en bunke med tolkninger av eu reglene. Kjør forsiktig.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-11-03 16:41:36 +0100

Kanhende irriterende, men å krangle omkring bremseklosser i denne sammenhengen koster mye mer enn det smaker, og du har meget, meget liten sjanse til å vinne frem. Som kamerat K så treffende sier, la fornuften seire!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar