Trampeklapp for Bennys kloke svar her, elbiler blir aldri som en ordentlig bil :-) Og nei, gitt at vi sammenligner epler mot epler og bananer med bananer, altså nogenlunde lik ytelse, gikk det ikke treigere i gamle dager, ofte tvert om - av den enkle grunn at en elbil drasser på flere hundre kilo med dødvekt, både batteriene og dimensjoneringen av et karosseri og et hjuloppheng som kan klare å drasse på denne dødvekta bidrar til å gjøre en elbil ganske så tung. Legg til at vi i hine dage ikke hadde riktig så mye passiv og aktiv sikkerhet i bilene våre...det bidro også til at bilene våre dengang var gaske så mye lettere, sånn relativt sett. At det finnes elbiler som er ganske så kjappe så lenge det går rett frem over en kortere distanse, vet vi jo, men min subjektive oppfatning er at det blir for dumt å markedsføre en overvektig, smellfeilt elbil med "fantastiske ytelser", gitt det faktum at felleskapet - altså du og jeg - egentlig betaler en god del av moroa. Det er heller ikke spesielt bra for trafikksikkerheten, det gjenspeiles i ganske så heftig ulykkestatistikk. I det hele tatt, kombinasjonen av høy vekt, såkalt "familiebil" og høye ytelser er dårlig karma for mange.
Derfor gir jeg terninkast 6 til VW med ID.3 og andre fabrikanter som heller legger seg på en linje med helt greie, men mer fornuftig ytelse på sine nye elbiler. Så kan heller vi som vil ha ordentlige biler av den sorten Benny beskriver, ta vare på de bilene vi allerede har i årene fremover, og kose oss mens verden rundt oss henfaller til batteridrevne såpekasser :-)
Ellers er det jo sånn at fabrikantene helt sikkert har dynotestet bilene sine på et eller annet punkt i utviklingsprosessen, et sted henter man jo tallene fra! Men "ytelse" er altså så mye mer enn bare tall på en dataskjerm, og Bennys beskrivelse av et "lydløst romskip" er ganske så treffende her. Når vi snakker om dynotest...jeg var på en av Skodas fabrikker for noen år tilbake, der observerte jeg bla at man på enden av samlebåndet hadde et testoppsett med prøvekjøring på ruller. Mens jeg sto der, observerte jeg at man åpenbart testet både bremseeffekt og ytelse, skjermene gjenspeilte at man hadde full oversikt over hele gullrekka: turtall, moment, effekt. Forklaringen på at ID.3, på linje med andre elbiler og hybrider, oppleves som "dau" i forhold til det vi ellers burde kunne forventet, ligger nok langt på vei i fraværet av godlyd og dette med vekta. Det er også en kjennsgjerning at elbiler har en noe spesiell kraftoverføring, uavhengig av hvilen "leir" man måtte befinne seg i, det er IKKE sånn at man kan trøkke ubegrensede mengder med energi fra batteribanken og ned på veien for å omsette det i bevegelsesenergi på null komma null.