0

Er det fare når senterelektrode og isolator på tennplugg brenner opp

spurt 2020-10-27 18:56:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Jeg hadde en litt merkelig episode med min Skoda Octavia 1,4 TFSI 2014 modell. To uker etter jeg hadde hatt den på service får jeg en feilmelding på start/stopp og bilen går veldig dårlig, får den ikke over 4000rpm fusker og rister veldig. Jeg får den inn på verksted i nærheten av meg da merkeverksted er i nabobyen. Der finner de ut at senterelektrode og isolator på tennpluggen på syl 4 er borte. Jeg syntes jo dette er veldig merkelig siden den ble byttet for 2 uker siden. Tar kontakt med merkeverkstedet der jeg hadde bilen på service som forteller meg at dette er et kjent problem på vag sine 1,2 og 1,4 TFSI motorer dersom tennplugg blir satt ørlite galt inn. Jeg spurte selfølgelig om dette er noe som kan skade motor og sylinder med tanke på løse gjenstander inne i motor. Fikk til svar at dette mest sansynlig forsvinner ut med eksosen, men jeg er nå litt bekymret for det. Verkstedet som hadde undersøkt bilen hadde vært inne med kamera og ikke funnet noe, Hva tenker du om dette er det noe fare ? P. S verstedet byttet tennplugger og merkeverkstedet tok regningen så topp service der. Bilen funger som den skal, men er det noe jeg trenger og være oppmerksom på? Med vennlig bil hilsen Inge

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-27 22:06:44 +0100

Hei Inge For å si det sånn så tror jeg ikke det er det siste du har hørt fra den sylinderen, et eller annet gjør at pluggen skades og det er riktig at feil tiltrekking kan skade pluggen og feil elektrodeåpning er et annet problem men pluggene kommer med rett elektrodeåpning rett fra pakken. De andre som har problem har også problem med syl 4 så er en sammenheng her. Kamera inspeksjon sier bare om biter av pluggen fks har brent seg fast i stempelet men ikke så mye om årsak. Hyppige inspeksjoner kan være nødvendig og er noe du kan gjøre selv ved å skaffe en pluggnøkkel og en momentnøkkel. Det med at at bitene er kommet ut gjennom eksosen kan jo også tenkes og ser ikke bort fra det men da er det tydelig at elektroden gradvis spises opp og ikke at hele elektroden ramler ned på stempelet. En kompresjonstest kan være nødvendig for å vurdere tilstand i sylinder.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar