0

Kvifor er det alltid dei samme dekka i dekktest?

spurt 2020-10-21 20:56:11 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

kva er grunnen til at Nokian, Michelin, Continental og Goodyear alltid er med i dekktester? Kvifor ikkje ha ein dekktest blant rimeligere dekk ?

Min erfaring er at Sailun er eit svært godt dekk på sommer.

Istadenfor å svare på dette innlegget så kan de kanskje lage ein artikkel om dette? Det er svært mange som velger bort Nokian, Michelin osv pga pris. Dei er rett og slett blitt for dyre.

Til varebiler og tyngre 4x4 så er det jo til dømes Nokian Hakka C som blir solgt. Dette kan umulig være det beste dekket. Støyer enormt. Min erfaring er da at Hancock sine piggdekk faktisk er bedre.

Det er også komt svært mange rimeligere merker dei siste åra. Sailun, Landsail, Linglong, Antares osv.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-22 10:53:21 +0100

Vel, det er en hel gullrekke med gode grunner til at de aller fleste, også proffesjonelle aktører, ikke kan tenke seg noe annet enn de merkene du nevner, spesielt de tre førstnevnte er kongen på haugen når snøstjernene popper opp på værmeldinga. Sånn er det bare, og de som måtte mene at billigdekk, det være seg "vinterdekk" produsert for europeiske forhold eller asia-ræl er i nårheten av å matche nordiske vinterdekk, får ofte førstehånds erfaring med hurra for den lille forskjellen.

At det er prisforskjeller? Den som tar seg tid til å sjekke priser hos flere forhandlere, gjerne over tid, vil ofte finne både Nokian og Conti til priser som absolutt kan konkurrere med ordinær pris på de påståtte "billige" dekkene. Ja, selvfølgelig kan du også finne dumpringpriser på Kina-ræl og whatever, men til syvende og sist: det dreier seg om din og andres sikkerhet. At prisene varierer kan til en viss grad forklares med forskjellige innkjøpspriser, men den viktigste faktoren er forhandlers kalkyle. Den som leter, vil finne...sjekk gjerne prisene hos en forhandler som IKKE på død og liv skal bruke veldig mye penger på fine lokaler og selgernes dresser :-)

Dekka er uansett det siste man skal spre på. Ja, under gitte forhold, gjerne tørr vei, kan "vinterdekk" fra Sleng-Sling være "bedre", og for all del, om du har vett og erfaring nok til å tilpasse farta etter sklidekk, kan du helt sikkert komme gjennom både vinter og sommer. Men hvor mange er det egentlig som evner å tilpasse farta etter forholdene og dekka? Jeg har vært mer eller mindre yrkesjåffør og langpendler i noenogførti år og aldri vært i grøfta, Ja, på mine respektive arbeidsgiveres tjenestebiler har det fra tid til annen vært møkkadekk, forskjellen. e rdramatisk!

På mine egne biler har jeg konsekvent kjøpt dekk av den sorten du nevner innledningsvis. Noen vil vel hevde at det har vært overkill når jeg bla har sliti ut en liten håndfull Lada og VW på disse åra, dekka har til tider kosta mer enn bilens verdi, men igjen....sikkerhet er ikke noe man skal "spare" på. Jeg er over gjennomsnittet opptatt av å vedlikeholde resten av bilen, det koster uvegerlig noen tusen i året. Noe forenklet sett, det er ikke spesielt smart å sette denne investeringen på spill gjennom å spare noen hundrelapper på dekk. For min del har jeg også hatt et yrke der jeg har levd av å være tilgjengelig H24/7, da blir dette med "gode dekk" enda vikigere. En tur i grøfta, om så bare en "snill" utforkjøring uten skader på bilen, vil for mange oss oss medføre tapt inntekt som motsvarer både et og to komplette sett dekk.

The Bottom Line er at de forholdene jeg nevner her gjelder ganske så mange, legg gjerne til at det faktisk er mange som setter egen og andres sikkerhet i høysetet. Da betaler vi lett de par-tre tusenlappene ekstra for et sett med dekk. Om vi regner på det, blir det ikke mange ørene pr kilometer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger