Vel, den feiende flotte Toyotaen din er tross alt ikke mer enn 14 år gammel, og etter min skala er den knapt nok innkjørt. Du sier ikke noe om det er et merkeverksted eller et tredjepartsverksted som er inne i bildet, men man skulle jo tro at de lampene du nevner, vil etterlate seg et spor i bilens diagnosesystem. Nå er jeg litt usikker på hva "VCR" er for noe rart, du er sikker på at det ikke er "VSC" du tenker på? Altså Toyotas variant over temaet ESP, eller stabilitetskontroll. Når du siker at du får varsellampe fra ABS og bremsesystemet, ville det være naturlig om den tredje lampa hadde med stabilitetsystemet å gjøre: disse tre er på mange vis et barn av samme mor, du kan si at de jobber sammen, og jeg tenker at en feil med en eller flere ABS-sensorer kan være årsaken her. Det kan også være kontaktfeil, og med alle forbehold, på andre bilmerker er ikke dette noen stor og voldsomt dyr affære. Men det kan være problematisk å finne den sensoren det eventuelt er feil på.
Du skriver også at verkstedet råder deg til "bytte bil" mens den "fremdeles er kjørbar".....javel...verken clutch eller bremser er noen stor greie. Om bilen ellers er rustfri og i normalt god stand, slik den burde være etter drøye 200.000 km og normalt god oppfølging, ville jeg henvendt meg til et annet verksted...fortrinnsvis et uavhengig, autorisert verksted....velg gjerne et verksted som en god venn har gode erfaringer med...og bedt om en kjapp vurdering ifht bremser/clutch og bedt om en pris. Spør om disse lampene samtidig og nevn ordet "ABS". Si at det koster deg 20-30.000 å fikse det som det andre verkstedet maler fanden på veggen for....da tar jeg godt i....da har du sannsynligvis god bil både en og to EU-kontroller til uten nevneverdige bekymringer. Del kostnaden på si 4 år....det blir ikke rare greiene pr år!
Til sammenligning vet jeg om et konkret tilfelle der en av mine venner byttet inn sin under et år gamle Toyota varevogn med 4WD og alt tenkelig utstyr........kun kjørt drøye 11000 km....verditapet var 150.000 blanke kroner - ett hundre og femti tusen! På din bil er verditapet pr år fremover neglisjerbart, men bruksverdien er den samme som da bilen var ny. For meg ville regnestykket vært enkelt, men igjen....forutsatt at resten av bilen er passet normalt godt på. Få gjerne en god venn til å se litt nærmere på bilen om du er i tvil mhp resten av bilen! Vi pensjonister må pinadø bruke vett, selv om bilbransjen gjerne vil pushe oss til å bytte bil og tjene penger på oss! Lykke til!