0

Bremsesvikt på bilen

spurt 2020-10-16 06:33:33 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei

Dette er ikke et spørsmål, men et mulig svar med henvisning til en sak publisert på tv2 om en Kia som kolliderte. Jeg tror jeg vet hvorfor han slet med å bremse.

Det første jeg vil spørre om,, er om bilen har adaptiv cruice control. I såfall vet jeg hvorfor, da jeg selv har levert inn min bil 2 ganger til verksted etter bremseproblemer. Riktignok fant ei heller de ikke noe feil, tross den ene hendelsen skjedde i 90km/t. Jeg hadde kjørt strekningen mellom Grimstad og Kristiansand stort sett uten å bremse, men lå bak en bil i det jeg svingte av. fra jeg begynte å bremse til rundkjøringen er det ca. 300m . i begynnelsen reduserte ikke farten seg tross jeg bremset normalt. Etterhvert begynte panikken å bre seg. Til slutt stod jeg så hardt i bremsen at jeg holdt imot på rattet. Selv da stoppet ikke bilen. så tok jeg et nytt tak og slapp bremsen litt ut før jeg trøkket den til bunns. først da stoppet bilen. Det var akkurat som jeg var tom for bremseveske i systemet!!!! Heldigvis gikk det bra, men jeg var i ferd med å dure inn i rundtkjøringen i over 50 km/t. Dette har skjedd flere ganger at jeg har null bremse effekt, men jeg har lært å leve med det, så merker ikke så mye til det, men jeg merker at det kommer som følge av at den adaptive cruice kontrollen jobber. Hvis du er så uheldig å måtte bremse når systemet er "tømt" for bremseveske sliter du. Da må du "pumpe" bremsepedalen, så virker den igjen.

Verkstedet mente at dette måtte skyldes et belegg som kom på bremseskiven, men det var en tørr dag og ikke i salte sesongen. Jeg tror det mest sannsynlig er adaptiven som gjør det, slik den gjør det på min bil. Hvis det er elektrisk brems aner jeg ikke hva som er galt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-16 11:46:16 +0200

updated 2020-10-16 15:26:29 +0200

  • En liten tilføyelse her: siden du knytter dette opp mot hendelsen med Kia i teksten, tenkte jeg "KIA" hele veien....og Kia har helt klart enn annerledes løsning i sine assistentsystemer. Skoda har rett nok en "samrøre" mellom adaptiv cruisekontroll, nødbremsystemet og ABS-bremsene, men systemet er designet slik at det kobler ut tvert om du så mye som tenker på å trykke på bremsepedalen. Slik skal det være, slik må det være. Om dette er et gjentagende, tilstedeværende problem, ville jeg tatt verksmesteren ved ditt merkeverksted med på en prøvetur og tatt det derfra. For ordens skyld: jeg har samme system, men en versjon som vel må kunne betegnes som andre generasjon av assistentsystemene. Den fungerer som den skal, aldri hatt problemer whatosever. Ellers har jeg rettet opp en trykkleif under...det er selvfølgelig Møller og Skoda du skal ta en stripe om du ikke får rettet opp problemet på annet vis! Lykke til! *

Send gjerne en mail til KIA Norge om dette fenomenet....det kan hjelpe dem til å tenke litt utenfor boksen og løse dette problemet. Slik du beskriver det, heller jeg mot at vi snakker om et integritetsproblem, altså et sensorproblem der flere sensorer som fortrinnsvis skal jobbe sammen, ikke er helt enige. Dersom bilens programvare ikke er satt opp på en slik måte at systemet skal "flagge" en slik situajson og koble ut, Det kan også dreie seg om en sensor, som i fllere påfølgende scan-sekvenser gir et forskjellig virkelighetsbilde, og altså ikke responderer på korrekt vis.

Noe forenklet sagt, dersom et virkelighetsbilde sier "hindring forut" og neste "bilderute" sier"klart", og bilens styringsystem sier "jollly fine, kjør på" har vi en kritisk feil. Dette kan skje de som tror de er best, kfr en unevnelig amerikansk fabrikant som markedsfører sine assistentsystemer med brask og bram og hevder bilene skal være "selvkjørende"....når en bil med en drøss sensorer og påstått "verdens beste" ditt og datt dundrer inn i massive hindringer foran bilen gang på gang på gang, ja da er det noe galt et sted! Det burde ikke forundre noen at også KIA kan designe sine assistentsystemer på en uheldig måte. Og KIA kan sannsynligvis rette det opp.

The Bottom Line er at det problemet du beskriver, utgjør en sikkerhetsriisoko. I ditt sted ville jeg tatt det opp med såvel forhandler som importør, og hjelper ikke det, med fabrikanten. Få gjerne hjelp fra NAF, en bil skal ikke ha slike feil, sånn er det bare. Jeg så forøvrig innslaget på TV2 hjelper deg i går, holdningen til KIA-representaten var mildt sagt unnfallende, nesten så man skulle tro at innflytelsen fra kundebehandlingen hos BOS slo igjennom. Og nei, det er ikke kundens jobb å løse slikt som dette! Du skal uansett ha ros for å et godt og gjennomtenkt resonnement som langt på vei nok kan forklare hva som egentlig skjer, også ifht KIA-saken! Som sagt, del det med rette vedkommende snarest råd!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar