Nja....som jeg vel har nevnt et par ganger, fra rundt 2000-tallet har det vært et ubestridelig faktum at de aller fleste nye biler produsert et sted i Europa bør kjøres direkte fra forhandleren til undetrstellsbehandling, verken mer eller mindre. Det er så enkelt som at bunnplata er det eneste som er rustbeskytta, alt som ellers er hivi på, er i beste fall kun "rustbeskyttet" med et tynt lag med lakk...og knapt nok det. Min favorittpusher av biler holder til i Wolfsburg, uten forkleinelse for noen vil jeg hevde at nettopp dette med rustbeskyttelse og behandling av rill og rall i bilenes understell har blitt mer og mer prega av sparekniven fra år til år, når trådstarter referer til 2 år og bruker ganske så kraftige ord som "rust" og "angrep", ja da blir jeg ikke fordundret!
Og nei, VAG er på ingen måte alene om dette, og er heller ikke verstingen! Til tider tenker man at det er en bevisst policy for at kundene skal måtte kjøpe ny bil med jevne mellomrom, men så enkelt er det nok ikke, det er snarere sånn at den delen av verden som har en kombinasjon av milde vintre og ekstrem salting med derav følgende behov for en helt annen rustbeskyttelse, er et meget begrenset marked. Da blir det som det blir: i praksis nær null egentlig rustbeskyttelse. Dette gjelder også hulromsbeskyttelsen, og det gjelder banale ting som drenering og lufting av kritiske hulrom.
Hele denne gullrekka av ting og tang er en del av de tingene seriøse understellsbehandlere tar seg av. Ellers må jeg ile til og si at det selvfølgelig er korrekt at det i utgangspunktet er bortkasta penger å understellsbehandle en allerede godt opprusta bil, men gitt at man kommer tidlig nok, kan man iallefall bremse prosessen noe. Jeg tenker på det punktet der vi i alt det vesentligste ser overflaterust, da gjør sandblåsing og sinkprimer, etterfulgt av en full understellsbehandling, underverker. Men som vi vet: god rust kommer uvegerlig tilbake....sånn er det bare. Du vet at det er mye rust når understellsbehandleren hvisker "denne bilen burde du selge snarest"! Spnt skjer....min faste understellsbehandler er av en annen skole: han sier lett i fra FØR han går i gang at det ikke er liv laga....da kan kunden velge selv....kjøre bilen til huggern' når han går mellom gulvet, eller selge bilen som den er. Noen er så ondsinnede at de hiver på tectyl likevel og selger bilen før rusta får den feiende flotte tectylen til å ramle av sammen med store rustflak!
The Bottom Line er at rust er noe dritt. Alle som kjøper ny eller nesten-ny bil bør ha et forhold til dette, og sørge for å understellsbehandle bilen samt jevnlig etterbehandling, gitt at de ser for seg å beholde bilen mer enn et par år. Sånn er det bare, hvis ikke står man plutselig med en bil som har gjennomtrekk både her og der, og nei, nyere biler ruster IKKE mindre enn før, tvert om!