0

Garanti/reklamasjon C350E?

spurt 2020-10-08 09:52:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Kjøpte ny bil for første gang i Juni 2016 og dette ble en MB Hybrid som har fått flott omtale. Bilen ble kjørt mye det første året og etter ca. 1 år begynte problemene. Feil 1: luftfjæring- bergingshjelp (garanti) Feil 2: Fikk ikke løs ladekabel - bergingshjelp (Garanti) Feil 3: Ulyd fra bakaksling - bergingshjelp. Fikk beskjed om utslitte bremeskiver og klosser til tross for nylig service og jeg mente det hørtes ut som hjullager (er mekaniker selv) Ble skiftet skiver og klosser, men under prøvekjøring var ulyden der fremdeles så hjullager måtte skiftes. Totalpris kr. 36 000 (kranglet denne ned til 24 000) Feil 4: Ny ulyd fra bakaksling etter 1 uke - bergingshjelp. Glemt å låse mutter på nytt hjullager. Låst fast hjullager til tross for at jeg mente hjullager kunne være skadet. Feil 5: Ny ulyd fra bakaksling - bergingshjelp. Nytt hjullager ble montert. Feil 6: Bilen gikk i nødmodus - bergingshjelp. Var feil på nivåsensor i tank. Hele tanken måtte byttes. Ville koste kr. 50 000 i rep. Måtte for første gang bruke forsikring. Feil 7: Bilen gikk i nødmodus - bergingshjelp. Har fått beskjed om defekt varmeelement på hovedbatteri og vil bli en kostnad på kr. 48 000. Jeg kjører nå rundt i en Daihatsu som jeg har lånt av en kollega i påvente av svar fra forsikringsselskapet mitt. Burde ikke BOS som en seriøs forhandler ta en del av ansvaret for at jeg nå sitter med en bil som jeg ikke tør kjøre med i frykt for "hva går i stykker denne gang" Har jeg noen form for rettigheter? Har lest hos forbrukerrådet at en del som er ment å vare vesentilg lenger enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Har du noen gode råd til veien videre? MVH Ove

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-08 10:40:16 +0100

Du sier ingen ting om kjørelengde her, og jeg merker meg at lista over reparasjoner er spekket med ord som "kostnad" og 5-siffra beløp...har du kjørt lenger enn garantidekningen det første året eller på annen måte samtykket i at BOS skal kunne se en annen vei og late som garantien ikke gjelder? Det første som slår meg når jeg forsøker å ta inn over meg gullrekka med feil som du er utsatt for, er at du har hatt mer feil på denne ene bilen, i løpet av 4 år, enn jeg har hatt på mine biler gjennom mer enn 40 år! Selv om bilen skulle være taxikjørt, erfaringsmessig ruller Mercedes i taxinæringen både 3-4 og 500.000 uten nevneverdige bekymringer. Ja, det hender man skifter automatkassa før en ex-taxi går videre til neste lykkelige eier, men du har hatt ekspesjonelt mye problemer!

Dette er ingen enkel sak, og verken BOS eller merkeforhandlerne gir noe som helst ved dørene. Det burde være nok å nevne ordnene "Mercedes" og "rustsaker" her.....dette gjenspeiles ved det faktum at du tydeligvis har blitt fakturert for feil som aldri burde oppstått. I ditt sted ville jeg søkt råd hos NAF, der har man et spesielt forhold til nettopp BOS....kfr rustsakene...og tatt det derfra. Om du ikke er medlem, vil man som et minimum kunne hjelpe deg med kontaktinformasjon til nærmeste juridiske samarbeidsparner...altså en advokat som har relevant kompetanse og samarbeidsavtale med NAF. Om du er medlem, har du en time eler to gratis, ellers er det vanlig at du har inntil en time fritt rettsråd. Forbered deg godt, sett opp en punktvis oversikt over gullrekka over vs hva som er dekket av garanti hhv betalt for samt en kortfattet oversikt over andre relevante forhold og ikke minst....hva du ønsker. Ha gjerne med deg dokumentasjon som fakturaer, kjøpekontrakten og så videre...Orden i sysakene = effektivt møte! Ja, langt det beste ville vært om NAF trigget på saken og tok den opp sentralt, men det nest beste er en dyktig advokat. Her snakker vi også om en relativt dyr bil, og en god advokat vil uansett gi deg et råd der han vurderer hva du kan vinne vs hva du kan tape - det kalles "prosessuell risiko" på advokatspråket.

Advokaten vil også kunne avklare hvorvidt tvistesaken vil kunne dekkes over rettshjelpdekningen i din bilforsikring. En ting til du bør gjøre før møtet: les gjennom relevante rettigheter osv på forbrukerrådets nettsider, det bidrar også til et mer effektivt møte hos advokaten. Du finner dette HER: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-08 11:48:57 +0100

Tusen takk for gode råd. Til info så var bilen kjørt 115 000 km når bremser (hjullager) ble skiftet. Bensintanken ble skiftet på 135 000 og nå viser det 157 000 km når varmeelementet må skiftes.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar