0

Understellsbehandling - dagens artikkel

spurt 2020-10-07 15:55:54 +0200

I ovenfornevnte artikkel gikk det nok noe kjapt i svingene: for det første: det har vært både elektronikk, elektrisk kabling, gummipakninger, plast....just name it...i bilene våre siden tidenes litt ut på dagen. Dette ved produsentene av produktene som brukes til understellsbehandling, det vet de som gjør jobben. Ja, man bør som ved alle andre verkstedstjenester velge seriøse aktører som har vært i bransjen en stund, og derved vet hva de holder på med, men normalt sett ramler faktisk IKKE bilen fra hverandre etter en understellsbehandling! Det gjelder også biler som er mer eller mindre limt sammen, fort gjort å glemme, men stadig strengere miljøkrav gjør sitt til at limskjøtene forblir intakte. Fort gjort å glemme, men vann er faktisk det sterkeste løsemiddelet vi omgir oss med til daglig...legg til en passe dash salt....så har vi en skikkelig høydare! Som vi vet....vann med alt leder strøm (hvilket gir fenomenale kortslutninger) minst 1000 ganger bedre enn en hvilken som helst understellsmasse, i tillegg bidrar det til at selv den fjongeste bil ruster som kjeks! Og hva skjer så med disse fantastiske limskjøtene når bilene kjøres på "vinterveier" i Oslo-området?

Jo, da får vi mengder av denne fantastiske comboen med salt og vann som trenger inn absolutt overalt! Noe forenklet sett, poenget med understellsbehandling er å holde salt og vann vekk fra bilens myke buk....alle som har sett under en hvilken som helst europeisk bil med jevne mellomrom innser lynkjapt at "rustbeskyttelse" er en salderingspost for bilfabrikantene, verken mer eller mindre. Ja, bånnplata er sånn nogenlunde beskytta fremdeles, men hele gullrekka av ting og tang som er montert i ettertid, er kun "beskyttet" med et tynt lag med lakk! Det ruster så man kan høre stålmarken allerede første uka på en norsk vintervei, og som vi vet, stålmark sprer seg! Og her er bokstavelig talt hundretusenvis-av-kroner spørsmålet: den som har sett hvordan rusta spiser opp f.ex hine dages Ford Granada (når eierne ga beng i understellsbehandling) før bilene rakk å feire 10-pr dagen....vil vite litt om de harde realitetene her. Nye biler er IKKE bedre, og bare så det er sagt, det er faktisk gode grunner til at f.ex japanske biler blir rustbehandlet når de kommer til Norge! Vel, spørsmålet sm melder seg, er som følger: Les grundig gjennom vilkårene for rustgarantien. Tenk deretter gjennom hvordan rusta formelig fryder seg på norske vinterveier....er dette egentlig dekket av rustgarantien? Svaret i virkelighetens verden er et rungende "nei"! Med fare for å bli misforstått, rustgarantien er så full av hull at man like gjerne kan tro på julenissen! Å "reparere" rustskader? Glem det, med norske timepriser blir det billigere å kjøpe en helt ny bil!

OM MAN SKAL SPØRRE FORHANDLEREN OM RÅD? Ja, mon det....for enkelte biler...tja....soesielt nye modeller og ikke minst, elbiler. Men når det gjelder mer knvensjonelle biler som har vært på markedet en stund, har seriøse understellsbehandlere langt mer erfaring, langt mer kunnskap både om hvordan jobben skal gjøres ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-07 16:56:00 +0200

updated 2020-10-07 17:03:02 +0200

Ang understellsbehandling blir nok ordtaket kjettingen er aldri sterkere enn det svakeste ledd. Det svake ledd er hvordan det blir påført, jeg har inspisert flere biler med spesial kamera for å se inn i hulrom hvordan det ser ut inni og det er ikke hyggelig lesning. Endel plasser er det bare klatter med hulroms beskyttelse og andre plasser er det ikke engang i nærheten å ha dekt over den rust som allerede har oppstått og som kan ligge i kaker å bare vente på å spre seg eller spise seg igjennom stålet. Rust er bilens kreft og er en nesten umulig kamp, eneste egentlige metode er å skjære bort skadet ommråde og sette inn en ny bit. Den andre metoden som kunne fungert eller i det minste senket ned prosessen er å fylle hele hulrommet og la det treke inn i alle kriker og kroker samt ha en sjanse til å trekke inn i allerede etablert rust for så å tappe det av igjen etter kanskje et døgn. Kjører du en gammel rusten bil til behandling så er det bortkastede penger da dette bør gjøres fra bilen er ny eller iallefall før den skal igjennom første vintersesongen. Understellsbehandlingsverksteder med en oppegående verksmester eller formann og som har en viss moral skal sende slike biler ut igjen uten en dråpe tectyl elles vil hen kjøre rundt og tro at de har begått en god handling for bilen sin så nå vil den vare lenge????? Diskusjonen har foregått i flere tiår og gjør det kanskje i noen tiår til for alt jeg vet og det er vel ikke tvil om at det har blitt brukt en del liter tectyl oppigjennom for å skjule rust for neste eier :-( Kanskje bedre rutiner og for ikke å si dokumentasjon ved at du får en video av en etterinspeksjon kan være løsningen her. De jeg har inspisert og med video dokumentasjon har vedkommende fått tilbud om ny gratis behandling uten nesten å spørre om det.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-08 11:29:57 +0200

Enighet er en fryd, og ja, man skal velge sine samarbeidspartnere med omhu! Finner man et godt verksted, ja da bygger man opp en god kunderelasjon og bruker dem år ut og år inn! Jeg er over gjennomsnittet opptatt av akkurat dette med "godt arbe'", derfor går jeg gjerne flere runder for å finne "den rette", Blir litt som dette med koner, hastverk er lastverk! Man besøker dem flere ganger og ser åssen de har det derhjemme - overført til verkstedet innebærer det at "Ordnung muss sein", samtidig skal man unngå de som har for mye "sminke", altså dyrt stål og mye glass i bygget! En oppspjåka svigerfar er også et dårlig tegn, på samme måte er det et dårlig tegn når det er flere kundemottagere i fin dress på et verksted enn det er mekanikere som gjør ærlig arbe'!

I det hele tatt: en ærlig og rettskaffen verksmester som har beina på jorda og ditto mekanikere gror ikke på trær, men de finnes! Både blant verksteder generelt og understellsbehandlingsjapper spesielt, man må bare finne dem! Og veien dit, det er ofte vår alles kjære treskoposten! En stor kontaktflate, gode venner her og der, sånn finner man frem til "den rette"!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar