0

Understells behandling

spurt 2020-10-07 10:18:30 +0100

anonym bruker

Anonym

FYI Jeg har vært bruker av fluidfilm i mange år og har god erfaring med dette produktet. Dette inneholder ikke noe løsemiddel, men kun ett natur produkt. Håper du kan ta dette opp som ett temapå Broom Med hilsen Terje Nygård

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-07 12:52:10 +0100

updated 2020-10-07 15:04:43 +0100

Hei Terje Joda fint og flott produkt og virker faktisk men det har en bivirkning som aldri nevnes og det er lukt. Jeg måtte faktisk selge en bil som var behandlet med fluid film fordi etterhvert ble jeg faktisk uvel av lukten av sau.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-07 12:53:25 +0100

Helt korrekt, og som en seriøs understellsbehandler vil kunne stå inne for, er det normalt sett ikke spesielt aggressive løsemidler i de produktene som benyttes. Fort gjort å glemme, men det har faktisk vært både elektronikk, elektrisk kabling, plast og gummipakninger på bilene de siste 70 åra eller så! Rett nok er det forskjell på nå og da, ikke minst har det skjedd ting med elektronikken, men konsekvensene av en kortslutning var de samme dengang som nå: ting slutter å fungere.

Dette vet både produsentene av produktene som brukes til understellsbehandling, og det vet firmaene som utfører jobben. Det er så enkelt som at det er lenge siden vi som bor her oppe i nord fant ut at vinter og bil er en dårlig kombinasjon, det ruster rett og slett som bare fyttinøffen! Hva var da mer naturlig enn at vi begynte å understellsbehandle bilene våre? Å sprøyte over understellet med en blanding av spillolje og diesel er meg bekjent gjort siden 50-tallet, siden dengang har det vært en rivende utvikling der seriøse aktører har opparbeidet seg flere tiårs erfaring!

Sagt i klartekst: de som driver med dette, har en kompetanse om såvel biler som rust som langt overstiger det "merkeforhandlerne" sitter inne med, og godt er det, for vinteren er ennå ikke avskaffet, det saltes mer enn noensinne før, og, hvilken overraskelse, bilene ruster om mulig enda mer enn noensinne tidligere! Den som er dum nok til IKKE å lese gjennom hva rustgarantien dekker eller ikke dekker, og LAR VÆRE å understellsbehandle sin feiende flotte nye bil, blir før eller siden, helst før, innhentet av livets harde realiteter! I ytterste konsekvens vil det oppstå kritisk rust før bilen passerer 10 år, og nei, "rustgarantien" er så full av hull at den ikke er verdt papiret den er skrevet på! De som måtte innbille seg noe annet, har neppe lest gjennom vilkårene!

The Bottom Line er at det er svært få, om noen, biler i det norske markedet i dag som er tilstrekkelig rustbeskyttet fra fabrikk til at man kan gi beng i understellsbehandling og jevnlig etterbehandling. Europeiske biler bør kjøres direkte til fra forhandleren til understellsbehandling, mens biler fra Asia har et stort fotrinn her: de blir understellsbehandlet av den norske importøren når de kommer til landet. I begge tilfeller må man imidlertid sørge for regelmessig etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år....oftere ved f.ex fluidfilm som du nevner. Ja, det koster litt hver gang, men over tid er det en latterlig lav kostnad om man ser på hva det f.ex koster å sveise rust, da flyr titusenlappene ut av lommepungen med ekspressfart!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-07 16:38:47 +0100

updated 2020-10-07 16:49:56 +0100

Ang understellsbehandling blir nok ordtaket kjettingen er aldri sterkere enn det svakeste ledd. Det svake ledd er hvordan det blir påført, jeg har inspisert flere biler med spesial kamera for å se inn i hulrom hvordan det ser ut inni og det er ikke hyggelig lesning. Endel plasser er det bare klatter med hulroms beskyttelse og andre plasser er det ikke engang i nærheten å ha dekt over den rust som allerede har oppstått og som kan ligge i kaker å bare vente på å spre seg eller spise seg igjennom stålet. Rust er bilens kreft og er en nesten umulig kamp, eneste egentlige metode er å skjære bort skadet ommråde og sette inn en ny bit. Den andre metoden som kunne fungert eller i det minste senket ned prosessen er å fylle hele hulrommet og la det treke inn i alle kriker og kroker samt ha en sjanse til å trekke inn i allerede etablert rust for så å tappe det av igjen etter kanskje et døgn. Kjører du en gammel rusten bil til behandling så er det bortkastede penger da dette bør gjøres fra bilen er ny eller iallefall før den skal igjennom første vintersesongen. Understellsbehandlingsverksteder med en oppegående verksmester eller formann og som har en viss moral skal sende slike biler ut igjen uten en dråpe tectyl elles vil hen kjøre rundt og tro at de har begått en god handling for bilen sin så nå vil den vare lenge????? Diskusjonen har foregått i flere tiår og gjør det kanskje i noen tiår til for alt jeg vet og det er vel ikke tvil om at det har blitt brukt en del liter tectyl oppigjennom årene for å skjule rust for neste eier :-( Kanskje bedre rutiner og for ikke å si dokumentasjon ved at du får en video av en etterinspeksjon kan være løsningen her. De jeg har inspisert med video dokumentasjon har vedkommende fått tilbud om ny gratis behandling uten nesten å spørre om det.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger