Dette er ikke merkeavhengig, ei heller modellavhengig...du må ned på detaljnivå her...for eksempelvis VAG må du ned på motorserie....disse forunderlige bokstavene som angir hvilken produksjonserie og variant over temaet de respektive motorene hører til. Så nei, det er ikke så enkelt som å taste inn "ønsker-meg-bil-med-registerkjede" i google! Når det er sagt, frykt ikke, det er ingen grunn til å unngå registerreim sånn uten videre! De siste variantene over temaet er laget av materialer som egentlig holder forever, men for din skyld og moterens indre liv sitt velbefinnende, har fabrikantene gjennomgående satt opp konservative anbefaleringer for når reimene skal skiftes. Dette regimet går på tid, og det går på alder. Og ja, Broom har helt rett i sin artikkel forleden der man sier at ting kan gå til Jesus helt av seg selv selv om man overholder dette regimet til punkt og prikke! Men normalt sett...om du følger satte premisser for å skifte dem ut, er dette problemefritt! Det er imidlertid en ekstremt viktig ting som har vært tilstede siden tidenes morgen: en slik reim har alltid en strammemekanisme, gjerne et strammhehjul!
Det altfor mange lærer på den harde måten, er at slike kritiske deler SKAL - med trykk på SKAL - skiftes SAMTIDIG med registerreima! Volkswagen lærte dette på den harde måten i sine tidligre 1,9 TDI, derfor kom dette inn med med feite typer i Volkswagens serviceinstruks etterhvert...ting utvikler seg, som regel går utviklingen i sånn nogenlunde riktig retning! Typisk skiftintervall kan variere fra 90.000 til 200.000 km, begge deler er i og og seg greit, det er ingenting som sier at man bare MÅ bruke en rådyr norsk merkeforhandler til denne jobben....det finnes både uavhengige, autoriserte verksteder som gjør godt arbe' og det finnes en verden der ute....stikkord Strømstad og Flensburg.
Mhp kamkjede: ja, det "holder" kanhende lenger, i den forstand at "serviceintervallet" er lenger. Men også et kamkjede strekker seg, og strammekmekanismen er ikke idiotsikker. Inpseksjonsintervalet på VW-motorer - eksempelvis 2.0 TDI....med registerkjede...er såvidt jeg husker, 275.000 km. Helt greit å forholde seg til, men man må altså passe på her også! Den andre ytterligheten var de første versjonene av 1.2 / 1.4 TSI, altså de små benzinerne: de hadde kamkjede, jolly fine! Men strammeren var a different matter! Den sørget som regel for motorhavari, gjerne raskere enn laveste skiftintervall om bilen hadde hatt registerreim! Klok av skade byttet VAG dette kamkjedet med en registtereim av kevlar-typen og en fungerende strammer rundt 2013!
The Bottom Line er at det ikke er noen fasit på hva som er "best". Jeg har selv bla hatt tre Laddiser i hine dage, den første hadde en bedriten kamkjedestrammer, men en sveisesøm løste problemet, bilen rulla 350.000 før den takket være min slendrian rusta vekk. Den siste Laddisen rulla 425.000 og ble solgt videre til neste lykkelige eier uten problemer whatsoever. det var bare å følge prosedyren (til punkt og prikke) og stamme kamkjedet med jevne mellomrom ... (more)