0

Bremsefunksjon ved bruk av Adaptiv Cruise Controll (ACC)

spurt 2020-10-04 20:27:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg har en vel ett år gammel Skoda Karoq. Denne er utstyrt med bla Adaptiv Cruise Control (ACC). Dette er en behagelig funksjon da den både holder jevn fart, og samtidig holder korrekt avstand til forankjørende. ACC gjør også at farten holdes konstant i bratt nedoverbakke. Spørsmålet er da hvordan farten holdes under kontroll. Er det ved bruk av de tradisjonelle bremsene på hjulene, eller finnes det en form for elektroniske bremser her?

Håper du kansvare på dette, da det vil ha betydning for hvordan jeg bruker funksjonen.

Med vennlig hilsen Svein Erik Aalhus

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-05 08:03:29 +0100

Have no fear, sammen med front assist sørger ACC for at din kjære VAG-mobil ikke tar en "Tesla" og prøver seg på å mose det være seg tilhengere på tvers av veien eller andre stillestående eller saktekjørende objekter....eller for den sakens skyld, holder farta i forhold til den hastigheten du har satt og trafikken forøvrig. Og ja, systemet bruker egentlig både motorbrems og bilens ABS-system for å redusere hastigheten der dette er påkrevet, under gitte kriterier får du også hhv en "snill" indikasjon på at det på høy tid å tråkke på bremsen. Er du ikke kjapp nok, ja da hogger bilen bremsene i selv! Jeg tenker på de tilfellene er det plutselig er en hindring foran deg med vesentlig lavere hastighet, sogar en stillestående bil eller en bil som pælmer ut fra en sidevei....da setter du virkelig pris på disse systemene!

Med trykk på "disse", i VAG-verdenen er det altså sånn at "front assist" overrides ACC....igjen...det er IKKE sånn at ACC holder farta og dundrer inn i et objekt foran bilen! Og igjen, det er bilens ordinære bremsesystem som slår inn enten det er behov for en hastighetsreduksjon nedover en bakke, eller en Bjartmar Bråstopp. Det du skal ha i bakhodet, er at ACC og Front Assist har sine definerte hastighetsrområder: Front Assist tar f.ex ikke kommandoen over bremsene og initierer en Bjartmar Bråstopp sånn uten videre i høyere hastigheter. Mhp ACC begynte man med å ha et "arbeidsområde" fra 40-160 km/t, etterhvert er dette utvidet i begge ender, din bil har sannsynligvis også DSG og en kø-assistent, dvs at den fungerer ned til stillestående i så og så mange minutter. Din variant over temaet ACC har altså et veldig stort "arbeidsområde", og med DSG kan du egentlig bare sette maksfarta der den bør være ifht gjeldende fartsgrense og føreforholdene, og ha oppmerksomheten på andre ting i trafikkbildet enn speedometernåla!

Hva du egentlig tenker på med "hvordan du bruker funksjonen", sier du ikke noe om, men det som er viktig å være ops på, er at ACC er en form for anvendt reguleringsteknikk. En del av dette er at du vil ha et visst sppillerom rundt satt hastighet: i en bratt nedoverbakke vil systemet først redusere gasspådraget til 0 og på samme måte som deg se om det er nok. Dersom farta likevel øker, ja da begynner systemet å aktivere bremsene inntil et definert punkt...en ganske så kraftig oppbremsning spør du meg. På samme måte bremser systemet opp om du befinner deg på landeveien og mannen med hatt i bilen foran deg plutselig glemmer at han kjører bil og flytter foten vekk fra gasspedalen for å se på utsikten. Da roper delsystemet som passer på avstand og relativ hastighet først på ACC og bremser opp, er det en kraftig retardasjon som krever mer bremsekraft enn ACC skal kunne håndtere, får du det jeg kaller en "snill" advarsel over: på tide å bremse!

Dersom mannen i bilen foran i vanvare skulle trøkke på ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger