0

Er audi a5 3l tdi en pålitelig bil?

spurt 2020-10-02 15:06:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Driver å ser litt på bil og har fått sansen for audi a5. Ser det er litt forskjellige girkasser og motorstørrelser. Jeg lurte på hva som er best å velge. Hørt at noen girkasser er dårlige, hørt at noen motorer bruker mykje olje også. Hva bør jeg velge?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-02 20:04:34 +0100

Om du tar en titt i et Audi-forum finner du eksakt informasjon på detaljnivå om hvilke motorer og girkasser som kan gi deg vonde drømmer og krampegråt. Generelt er dog 3.0 TDI grei, oljeslukerne er først og fremst benzinerne. Girkassene er bop-bop, men min subjektive oppfatning er at på nyere Audi er problemene i stor grad knyttet til vedlikehold og eierproblematikk, type smartinger som "chipper" bilene sine uten å tenke over konsekvensene for hele gullrekka, fra motorens indre liv til kraftoverføring like frem til drivakslingene. Hvilket leder oss videre til følgende gode råd: unngå biler med mange og hyppigere eierskifter....unngå for alt i verden biler som selges av personer som ser seg selv som verdensmestere i "aktiv kjøring".....og har du den minste mistanke om "chiptuning" eller "optimalisering", går du også videre...det er IKKE rasjonering på gode biler!

Og en god bil sikrer deg forutsigbare dritftskostnader, den er pålitelig, i det hele tatt, passer du normalt godt på den kan den holde i mange år fremover uten nevneverdige problemer. Her snakker vi bla om oljeskift med filterbytte hver 15.000 km...glem "longlife" service....og vi snakker om bytte av girkasseolje etc til fastsatte intervaller og etter anbefalt prosedyre....enkelte automatkasser er mer "nøpne" enn andre og setter pris på flushing. Dette er ting du bør sette deg inn i, igjen, Audi-forum er tingen her! Legg også vekt på å finne en bil i best mulig stand, det er egentlig viktigere enn kjørelengde....en god bil kan være ihjelkjørt på 100.000 om eieren har gjennomtrekk mellom årene....mens en eier som tar vare på bilen, lett kjører 500' uten problemer whatsoever. Dun finer gode sjekklister på Motors hjemmesider, verdt å ta utskrift av og bruke underveis. Benny har forøvrig også skrevet flere artikler om bruktbilkjøp, her er en av dem: https://www.tv2.no/a/9922086/

Rett nok primært myntet på biler i en annen prisklasse, men det er mange gode punkter som i aller høyest grad er relevante, spesielt for en dyr bil som A5: stikkord: dekk og service....du vil IKKE betale dyrt for en bil med to sett utslitte dekk...på A5 utgjør det fort et par titusenlapper...og du vil IKKE kjøpe en bil dyrt om selger spekulerer i å skyve neste store service over på deg! Dette er dessverre så altfor vanlig, og en av flere grunner til at herværende Audi-forhandler mistet meg som potensiell kunde på 1-2-3....man kjøper bare ikke en bruktbil i halvmillionklassen og over med utslitte dekk! En siste ting du skal ha i mente: alt som har med Audi å gjøre, er rådyrt hos norske merkeforhandlere. Se i retning av uahengige, autoriserte verksteder og finn en god samarbeidspartner om du har et stramt budsjett forøvrig....eller kjør over grensa til søta bror! Kan du skru selv, er det greit å se i retning av bildeler.no, evnt Tyskland ved større delebehov. Stikkord for forsendelse fra utlandet er DHL, noe dyrere frakt, men man tar seg av ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger