0

Golf 2015 GTE fuktskade

spurt 2020-10-01 11:03:30 +0100

Hei Benny

Jeg har en 2015 Golf GTE km.stand 91xxx. Har eid den siden Januar 2019 og hatt lite problemer med den. Garantien utløp 24.08.20. Nå til problemet:

21.09.20 Jeg oppdager at det renner vann fra begge sider av bakluke og inn i bagasjerom ved åpning (aldri skjedd før). Kontakter Møller Ålesund og bestiller time for sjekk, får time 25.09.20.

25.09.20 Møller avdekker at det er stor fuktskade i bilen. Det kommer inn vann fra alle fire dører og bakluke. De sier det blir en omfattende jobb å reparere, jeg skal få prisoverslag på mail, de anslår 10-15000kr.

28.09-01.10 Jeg prøver gjentatte ganger å få tak i Møller da jeg ikke har mottatt prisoverslag. Jeg mottar prisoverslag først 01.10. De skriver da at det må skiftes høyttalere, dørtrekk, lister, pakninger og mye mer til den nette sum av 31487kr!

01.10.20 Jeg svarer pent og spør om ikke dette likevel er dekt av garanti da skaden må ha oppstått før garantiutløp (de skriver i prisoverslaget at de har funnet svart sopp). Det må også være en vesentlig svakhet ved bilen siden det kommer inn vann i praktisk talt hele bilen. Det har ikke vært noe krasj eller ytre påvirkninger som kan ha gjort dette. Det kan da vel ikke forventes at jeg skal demontere bilen å sjekke etter fuktskader? Det har ikke vært noe synlig for meg i bilen at den er fuktskadet.

De svarer at det ikke går på garanti siden jeg skademeldte først 25.09.20. Stemmer dette, eller har jeg en sak og mulighet for å få dette på garanti?

Mvh. Adrian

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-01 15:35:02 +0100

updated 2020-10-06 16:22:41 +0100

Hei Adrian Føler med deg her, det er et stort og omfattende problem på Golf modellen du har og mener til og med WW har utvidede garantier for dette ute i Europa. Det er tettningsmassen i høytalerene i bakdørene som krymper og fører til at vann kommer inn i bilen og ned på teppene bak. Sjansen her er at denne kamelen må bare Møller svelge ellers er det bare å gå videre med saken til først og fremst importøren eller enda videre til WW konsernet i Tyskland. Å prøve å skule seg bak at garanti tiden utløp jo for flere dager siden er uhørt og burde være langt under Møllers verdighet og man blir fristet til å håpe at snart Kina biler overtar markedet og utraderer Møller som importør for hvis kundebehandlingen er så slett burde de ikke få lov til å selge bil. Hadde vi snakket flere mnd eller år hadde jo saken vært litt anderledes. Dette skal tas på garanti sånn er det bare. Dette er faktisk det første av mine 600 svar her på forumet der jeg er oppriktig opprørt over slett kundebehandling. Terningkast null for Møller dette.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-02 11:18:04 +0100

Terninkast 7 til Kamerat K for kloke ord her, jeg vil legge til at dette føyer seg inn i en praksis der Møller ikke videreformidler teknisk informasjon om kjente feil til kundene, eventuelt sørger for innkalling av berørte biler. Dette er ikke den eneste fuktskaden som har rammet Golf de siste årene, jeg opplevde selv den berømte "slangen" i klimanalegget som var feilmontert og ga akvarium i bunnen av min første Golf for noen år tilbake. Det dreide seg kort og godt om at en slange som skulle føre kondensvann ut av bilen istedet førte vannet inn i bilen, helt fantastisk hyperintelligent av Møller å sitte på denne informasjonen om en feil som berørte noen hundre av de første bilene som ble levert! Til alt hell oppdaget vi dette på vår årlige ferietur til et varmt myrområde med høy luftfuktighet når bilen var 10 måneder gammel....hvis ikke hadde vi som mange andre kjørt i årevis uten å registere annet enn vond lukt...man løfter jo normalt ikke på teppene i dørken! Her ble det imidlertid plutselig akvarium, da våkner selv vi i moden alder!

The Bottom Line er at verken merkeforhandleren eller Møller Norge "kjente til" problemet, jeg tror så gjerne at merkeverkstedet ikke visste det...man lette etter lekkasje på alle tenkelige vis flere dager i trekk. Møller sentralt derimot må ha kjent til dette, både ADAC og VW i Tyskland hadde godt kjennskap til problemet på et tidlig tidspunkt. Noe kynisk sett, man mistenker unektelig at man her spekulerer i at kunden ikke oppdager feilen før garantitiden er snipp, snapp snute omme. Dette føyer seg inn i en lang rekke med eksempler på tilsvarende, kjente feil, noen mer alvorlige enn andre, og Møller er på ingen måte alene om en slik praksis. Jeg skal ikke rippe opp i hvem som er hvem her, men jeg er oppriktig skuffet over at også Møller, som tidligere har vist seg som en svært så oppegående og seriøs aktør på dette områddet, både i forhold til nybilgaranti, men også i forhold til garantisaker på deler og verkstedsarbeid, synes å ha endret fokus fra "fornøyde kunder" til "fortjeneste". Dette er uheldig, og for oss kunder er den beste måten vi kan endre en slik praksis på, er å si kraftig fra hva vi forventer av en god samarbeidspartner, og ta det derfra.

De som måtte ha 2.0 TDI bør forøvrig være oppmerksom dersom temperaturmåleren sporadisk flagrer opp og ned...dette er en kjent feil knyttet til en serie vannpumper. Det koster lett en titusenlapp om man passerer den magistre datoen i kalenderen der garantien er borte-vekk!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar