0

Pris for innbytte av bil

spurt 2020-10-01 10:21:21 +0100

Hei! Min datter og svigersønn byttet inn sin Kia Ceed 2013 modell på Sulland her i Elverum i en Ford S Max grunnet famileieforøkelse. Selgeren antydet at de kunne få ca 66 000 igjen for Kiaen, men etter en takst trakk han 17000 for bytte av skiver samt forstillingskontroll. De fikk 49 000 for bilen. Kiaen hadde kun gått 70.000 km, var EU-godkjent i 2020 og alle servicer var holdt. Flott bil.

Sulland la den ut til salgs for 119 000 og den ble solgt dagen etter den var lagt ut . Jeg er sjokkert over at en seriøs forhandler nærmest lurer et ungt ektepar på en slik måte. Min datter har kontaktet daglig leder, hun har heller ikke fått bekreftet om de utbedret noe på bilen før salg. Det virker som han ikke helt liker seg helt når hun legger frem saken, men tilbyr ingen refusjon tilbake.

Hva synes du, er det greit at de beregner seg en slik fortjeneste på en innbyttebil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-01 10:59:29 +0100

Vel, dette er på ingen måte uvanlig....om du stiller en forhandler til veggs her, vil det helt automatisk kommen en lang plate om utgifter til ditt og datt, blant dette er altså påstått "nødvendige utbedringer" og "garantikostnader". Men som vi ser gang på gang, det er stor forskjell på lista over ting man gjør fratrekk for på innbyttetaksten, og hva man faktisk utbedrer. Dette skjer i de beste familier, min subjektive oppfatning er at jo mer glass og stål det er i lokalene, jo finere dresser selgerne har, jo mindre gidder man å gjøre!

Det grelleste eksempelet jeg har i farta er en unevnelig forhandler av "premiumbiler" der man sogar kan oppleve å finne biler som ser ut som en dass både innvendig og under panseret...så mye for "klargjøringskostnader" i kalkylen! Verre er det når man bevisst unnlater å føre opp skader i tilstandsrapporten....gjett om dette er trukket fra så det holder på innbyttetaksten! Sånne ting som nært forestående stor service og slitte dekk gjør man også fratrekk for....men å gjøre noe med det? Nada! Man driver bizzenizz, må vite, og nettopp slike ting som dette - som er vanligere enn vi liker å tro - er årsaken til at man må sjekke og dobbeltsjekke hele gullrekka når man skal kjøpe bruktbil! Husk også å telle fingrene når du har hilst på selgerne - som du har oppdaget - selv hos presumptivt seriøse forhandlere skjer det ting som ikke burde skje.

The Bottom Line er at det har utviklet seg en ukultur her, der man til tider går over stokk og stein for å maksimere fortjenesten. Det kan vi like eller ikke like, ja, jeg har all forståelse for at man må tjene penger, på den annen side sett: dersom man må drive på den måten du beskriver i ditt eksempel, ja da er det etter mitt hode noe galt på flere plan - kanhende for mange sjefer med høy gasje i forhold til antall produktive personer...hvem vet .:-) ? Som nevnt innledningsvis, det er dessverre ikke uvanlig, en av mine venner tapte 150.000 på under et år og 11.000 kjørte kilometer når ha nfikk det for seg at han ville bytte sin feiende flotte nesten-nye bil med en SUV av samme merke....hos samme merkeforhandler. Også det en heftig kalkyle - og bilen havnet jaggu i butikken til tett oppunder nypris! Dessverre er det sånn det har blitt, å håpe på refusjon når man tar disse menneskene med buksa nede er som å tro på nissen. I ditt sted ville jeg nok tenkt tanken på å kontaktet kjøper og som et minimum gjort ham oppmerksom på at bilen angivelig hadde slitne skiver og behov for forstillingskontroll ved innbytte....dersom dette ikke er utbedret, bør det være en helt klar garantisak :-) Måtte din datter likevel ha hell og lykke og et godt samliv med sin feiende flotte Ford og ha en god tid med familieforøkelsen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-01 11:31:27 +0100

updated 2020-10-01 16:05:46 +0100

Hei Nå er vel det fremdeles lov til å tjene penger i Norge om det er mye eller lite kommer jo an på om den man handler med går med på vilkårene. Var man ikke fornøyd med innbytteprisen så fikk man jo heller prøve å selge den selv eller shoppe rundt til man var fornøyd. Hvis svigersønn hadde vært litt nevenyttig så hadde skivene kostet kanskje 1000 kr på Biltema med klosser og en forstillingskontroll hadde kostet kanskje 1200 kr. Man tar seg god tid hvis man bruker mer enn en time på å skifte klosser og skiver. Timesbetalingen han hadde fått ville da vært på formidable 14800 kr :-) slett ikke dårlig. Det beste er når man bytter inn bilen som alltid ender med gråt pga innbytteprisen er å gå derifra og aldri se seg tilbake det blir bare å vri kniven enda en gang rundt som om det ikke var nok med at selger gjorde den jobben grundig nok på forhånd. At selger deler ut penger til alle som bytter inn bilene sine etter at de er solgt er nok tvilsomt det er nok vi kunder som må gjøre en grundigere reasearch før vi handler.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger