0

Batteribytte på 2012-modell 103000km

spurt 2020-10-01 08:57:12 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har en Nissan Leaf 2012 modell som har gått 103000km og synes det kan bli på tide å skifte batteri og ønsket å finne ut av pris på det ved å kontakte forhandler. Fikk kjapt bakoversveis når prisoverslaget kom på 356.340,-. Har hatt en tanke om at det kunne ligger rundt 40-70.000,- men der tok jeg grundig feil. Det betyr at om ikke det finnes andre alternativer så har min bil levetid på maks 10-12 år. Nå etter 8 år har jeg fulladet bil som går 7-8 mil avhengig av temperatur og flat vei. Skal sies at 2012 modellen hadde ikke det beste utgangspunktet men regner ikke med at batteribytte blir aktuelt for noen med slike priser. Er det i hele tatt mulig å skifte batteri til fornuftig pris?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-01 11:47:19 +0100

Drøye 100.000 km er ikke rare greiene på 8 år, og som mange nok vil tenke, det blir ikke så voldsomt mange ladesykluser ut av det....hvor mange har ikke blitt fortalt historien om det være seg NisseLeif eller Tesla som har gått så og så mange hundre tusen som taxi uten å skifte batteripakke? Da skulle man jo tro at en vanlig bruker som deg skulle kunne kjøre i mange, mange år uten bekymring! Men sånn er det dessverre ikke, en underkommunisert ting med Li-Ion er at battierne også mister kapasitet over tid, eller sagt på en annen måte, de eldes, uansett om de blir brukt mye eller lite. På et tidspunkt vil kapasiteten være så redusert at man må gjøre seg opp en mening om hvorvidt man vil bytte batteripakke...eller rett og slett hive bilen.

Sånn er det bare. Du får trøste deg med at dette er en skjebne som venter alle elbileiere, før eller siden er det snipp, snapp, snute, moroa ute. Da blir plutselig de billige kilometerne litt dyrere! Men som en god venn så treffende sa, jeg kan le hele veien til banken likevel! Han kjøpte en VW E-Up og fant etterhvert ut at han like gjerne kunne beholde den til end-of-life, ja kanhende litt til, han fikk tak i en batteripakke fra en vraka E-Up for noen tusenlapper. Det siste kan jo være en mulighet for deg også, det er etterhvert mange Nisseleif i markedet, og interessen for brukte deler blir neppe mindre med disse prisene på ny batteripakke! Et NB likevel: du bør undersøke hvor mye av prisen som er knyttet til arbeid og hva som er knyttet til selve pakka før du løper og kjøper! Er det mange timers jobb...bør du finne noen som kan gjøre jobben...da tenker jeg på et uavhengig, autoisert verksted. Pakka du kjøper, bør selges med en skriftlig garanti for målt kapasitet, og prisen bør typisk være si under en tredjedel av nypris for batteripakka eks arbeid, gjerne enda billigere. Det vil jo uansett være en risiko forbundet med brukte deler, det skal gjenspeiles i prisen.

En annen mulighet er det europeiske markedet, det være seg Sverige eller Frankrike. Det koster ikke mer enn litt google-tid, et par mailer eller noen telefoner å innhente priser.

En tredje mulighet - som mange nok håper på - er at tredjepartsleverandører kommer inn i bildet og leverer "byttebatterier" til en mer forsvarlig pris. Nei, Li-Ion er på ingen måte en billig teknologi, og batteripakka i din Nissan er satt sammen av en drøss celler. Men det er på ingen måte umulig for tredjepartsprodusenter å få frem det være seg enkeltceller eller en hel batteripakke som passer din bil, kanhende dette er på markedet om 2-3-4 år? Nisseleif er tross alt en av verdens mest ubredte elbiler, og det er helt sikkert flere som tenker i retning av at det er synd og skam å måtte hive en så god bil etter 10-12 år....ergo er det et marked for ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar