0

Salg av bruktbil mellom private

spurt 2020-10-01 07:28:47 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Spørsmål rundt salg av en 2008 mod Transporter. Bilen er helt original. Bilen er med 2,5l 130 hk 340 nm og 4X4. Jeg har hatt bilen i 8 år, fra den hadde gått ca 95.00 km Har underveis byttet turbo (2015) på merkeverksted, byttet til ny Webasto i 2018 også på merkeverksted, nytt eksosanlegg på Svendsen eksos. Komplett men ikke partikkelfilter. Bilen har nå gått nesten 270.000 km. Bilen har alltid startet og gått uten stans og feilmeldinger for meg. Ny eier har prøvekjørt bilen to ganger. Første tur på 25 km og andre på 120 km. Bilen ble solgt for kr: 45.000,- Ny eier velger etter å ha hatt bilen noen dager å chip-tune bilen til 180 hk 410 nm. etter ca to uker får jeg henvendelse om at varsellys på partikkelfilter lyser og det er lekkasjer fra intercooler og slanger fra til og fra denne. Det jeg lurer på er hvilke rettigheter og plikter kjøper og selger har i en slik situasjon.

På forhånd takk for svar

Vennlig hilsen Hans Olav Skjeggestad

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-01 12:19:41 +0100

Vel, du har formodentlig solgt bilen med kontrakt, gjerne NAF sin standardkontrakt eller tilsvarende. Det dokumenterer normalt sett flere relevante forhold, her tenker jeg at bilens kjørelengde og pris. Gitt at bilen er sånn passe innkjørt og solgt for en relativt lav pris, ligger det allered i utgangspunktet i kortene at kjøper må forvente at ting kan gå i stykker. Sånn er det bare, man kan ikke forvente at en 12 år gammel bil med 270' kjørte kilometer skal være "som ny" og i praksis kune kjøres i år ut og år inn uten at noe går i støkker.

Jeg vil også anta at du har opplyst om at eksosanlegget er skiftet, men ikke DPF....eller er det sånn at du har montert et nytt eksosanlegg UTEN DPF? Whatever, finnes dette i kontrakten, jolly fine, om det er opplyst muntlig, er det egentlig likeverdig - du står på din versjon og lar deg ikke vippe av pinnen, så enkelt er det. Ja, kjøper har reklamasjonsrett, knyttet topp mot kjøpsloven, og det er stringente kriterier knyttet opp mot klagegangen her. Du finner mer om dette HER - det kan være greit å vite hvordan kjøperen tenker for din del: https://www.forbrukerradet.no/forside...

THE BOTTOM LINE er at kjøperen selv har valgt å amatørtune en bil som har kjørt sånn omtrent tre ganger lenger enn den kjørelengden mange opplever som komfortabel på en bruktbil. Ikke bare amtørtune, han har gjennom en betydelig effektøkning gått hen og økt effekten og dreiemomentet hinsides enhver fornuft - dette medfører økte belastninger på hele gullrekka, like fra turbo (og intercooler) til topplokket, brennkamrene, stemplene, rådene, veiva og hele veien via clutch og firehjulstrekket til drivakslingene! Etter 270.000 kilometer er det nødvendigvis en ikke ubetydelig slitasje på hver eneste lille filledel i motoren, legg til at "chiptuning" av denne sorten altfor ofte innebærer at man ikke gjør annet enn å øke ladetrykket på turboen og trykket i innsprøytingen....ja...dette kan gi mykje moro med innsprøytingsystemet også! Man forsterker altså ikke noe som helst - det eneste man gjør er å mangedoble belastningen!

At de som selger det som for alle praktiske hensyn er reinspikka amatørtuning lover gull og grønne skoger og "null risiko", uten å dokumentere noe som helst, er så sin sak: realiteten er at det som her er gjort, er en katastrofe på flere nivåer som bare venter på å skje. At kjøper lar seg lure og gjennomfører en slik tuning, er som nevnt over, hans valg. Det er ikke ditt ansvar overhode! Det er heller ikke skader som etter alle solemerker har en klar sammenheng med nettopp denne tuningen, og denne greia med DPF-lampa? Ikke umulig at også dette kan knyttes opp til "tuningen", økt dieselmengde gir ofte ufullstendig forbrenning med de konsekvenser dette har i form av uante mengder med uforbrent diesel som havner i blant annet....DPF....

Sagt i klatekst: den som tukler med en NY bil på dette viset, mister enhver garanti. Da må det være rimelig å legge til grunn ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-01 12:48:56 +0100

Tusen takk for rask og ryddig svar. Jeg er foreløpig bare informert. Vi får håpe dette løser seg uten at det blir så mye støy. Har hatt Caravelle T4 som jeg solgte videre med km stand 420.000. Den gikk nesten 100.000 til. Godt vedlikehold og forsiktig bruk er nøkkelen. Hans Olav

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-01 16:30:30 +0100

Hei Hans Olav Bare et lite innspill som jeg lurer på. Kontaktet virkelig ny eier deg for å fortelle at han hadde chippet bilen? og noen dager etter dette kontaktet han deg for problemer som nettopp en chipping av bilen kan føre til? At slanger lekker på intercooler er jo ikke unaturlig da bilen får høyere ladetrykk når den chippes og samtidig vil jo all gammel sot og oljerester og hva det måtte være blåses ut og overbelaste eller tette partikkelfilteret.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar