0

Verkstedet fylte på 1 1/2 liter olje for mye.

spurt 2020-10-01 01:48:09 +0100

anonym bruker

Anonym

peiler olje, ligger nivået på peilepinnen godt over Max merket. På fakturaen ser jeg verkstedet har skiftet olje og filter som avtalt, men det står 5 liter. Hva i all verden tenker jeg og ringer verkstedet og spør om dem har fylt på 5 liter når bpakninger har greid den kortvarige mengden av for mye olje. Det ser ut til at turen fra Ski til Oslo har gått bra. Hva tror Broom redaksjonen om dette ? Kan bilen ha greid 1 liter olje for mye uten skader ? Verkstedet sier det ble fylt på 4,2 liter, men hvorfor skriver de da 5 liter på fakturaen ? Dette er jo en alvorlig glipp av etti utgangspunktet godkjent verksted.

Mvh Christian Schønemann Korsgata 18 Oslo.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-10-01 12:26:46 +0100

Først og fremst, jeg ville latt verkstedet hente bilen med Viking eller tilsvarende, sånn at de kan tappe av den olja som er for mye og kontrollere hvorvidt det kan ha oppstått skade på motoren. Dette bør dokumenteres - enten i verkstedshistorikk eller en kort, skriftlig bekreftelse fra verksteet. Om ikke annet, så for at de skal huske dette til en annen gang. Nei, det er ikke sannsynlig at det har oppstått skade med såvidt moderat overfylling, og formodenltig har du kjørt med moderate turtall over en kort distanse....da kan det fort gå bra! Det er også en form for overløp i de fleste motorer, men det er dårlig karma å kjøre med for mye olje over tid. Det er den enkle versjonen.

Når det er sagt, feil kan skje den beste, om verkstedet ordner opp ville jeg nok satset på en positiv dialog og følt meg trygg på at de ikke gjør samme feilen ved neste service. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-01 15:56:01 +0100

updated 2020-10-01 16:00:14 +0100

Hei Christian Tror du kan være trygg på at det ikke har oppstått skade her, Norulf har nok rett her men er nok ikke overløp som blir nevnt, oljen vil ta seg opp igjennom veivhusventilasjonen og gå videre til innsug og videre inn i innsugsmanifold til sylinder der hvis det er en diesel oljen vil forbrennes og føre til ukontrollert rusing av motoren helt til den selv destruerer og i verste fall stemplene og veivstakene kommer ut igjennom siden på motoren. Fabrikantene har lagt til litt slingre rom her på peilepinnen nettopp for slike anledninger men si det var fylt 7-8 liter da hadde du nok hatt mer grunn til bekymring.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-10-02 11:30:18 +0100

Helt korrekt som Kamerat K sier, for mye olje kan i yttterste konsekvens føre til den ultimate katastrofe, men du kom hjem....og jeg ville nok IKKE vært så grei at jeg tappa olja sjæl her! Ellers hører nok dette med "overløp" til tidligere tider...der Greenpeace ikke hadde en finger med i spillet. På min kjære Moskwitch havnet for mye olje på bakken under bilen helt av seg selv via en ventil og en slange. Ble trykket likevel trykket under gitte omstendigheter for høyt, fløy det man trodde var en frostplugg ut. Mao flere barrierer for å hindre store og små katastrofer, og i de tider fikk man ikke mangellapp og 2'er feil på oljedrøpp fra motoren.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar