0

Elbil, bakhjulstrekk og vinter?

spurt 2020-09-29 18:55:01 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Vår neste bil blir nok en elbil. Her i Trøndelag er det ofte en fin kombinasjon av islagte veier og bakker om vinteren, og et typisk scenario kan være; man står i kø i en glatt motbakke, med en bil 2m foran og 1.5 m bak. Så flytter køen seg, og man skal «ta løs».... våre siste biler har derfor hatt firehjulstrekk, de to siste plug-in, og da er det bare å synge og kjøre. Men nå har, ihvertfall europeiske elbil-produsenter, prioritert bakhjulstrekk pga. 50/50 vektfordeling og fordeler med bakhjulstrekk i glatte motbakker. Men bakhjulsdrevne BMW’er har jo også alltid hatt 50/50 vektfordeling, og jeg har flere ganger vært med på å dytte igang slike, der de hjelpeløst har sklidd sidelengs med bakparten. Jeg føler meg derfor veldig usikker på «reklamen», og lurer på om det er norske «glatt motbakke»-erfaringer med disse nye elektriske bakhjustrekkerne, som kan overbevise meg om at vi kan sløyfe firehjulstrekken? Id3 er vel for ny, men i3 har jo vært noen år. Blir vel id3 eller 4 el.l. Mvh. Tom, Trondheim

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-30 09:18:18 +0100

Forklaringen på at bakhjulsdrevne BMW'er bokstavelig talt kan trenge en hjelpende hånd for å komme i gang i en glatt motbakke, er sannsynligvis idiot-dimensjoner på dekka. Det er så enkelt som at det for mange er viktigere at det ser "tøfft" ut, enn at man har optmiale vinteregenskaper. Ja , under gitte omstendigheter kan man akkedere seg frem til at lavrprofil og derved noe større fotavtrykk er en "fordel" på vinterføre, resonnementet er at større flate teoretisk sett gir bedre grep. Når man står der med skjegget i postkassa og gjerne vil opp en bratt bakke, innhentes man imidlertid nådeløst av av realitetene: større kontaktflate gir også redusert marktrykk. Det er dårlig karma her, du får omtrent samme effekten som vi hadde med f.ex gamle bakhjulstrekkere av den sorten som var veldig lette i rumpa :-) Du kommer mao ikke av flekken - ikke om det smalt!

I det hele tatt, betydningen av gode dekk med smalt fotavtrykk for fremkommelighetens del er gjennomgående kraftig undervurdert. Om ikke denne biten er på plass, ja da kan man ha både firehjulstrekk, optimal vektfordeling og verdens beste ESP/antispinn, man står likevel "bjønn"! Med "gode dekk" mener jeg forøvrig vinterdekk som er produsert for virkelige vinterforhold, der sitter vi egentlig igjen med kun tre produsenter, der Nokian Hakkapellita tar en suveren innertier på virkelig vinterføre i forhold til de to andre. Så får det heller være at "barmarkegenskapene", som er så viktige for noen, er så som så....vi har alle våre preferanser...for meg og dere som bor i Trøndelag er ikke dette med "barmark" det viktigste her! Legg til at det finnes varianter over temaet ESP/antispinn som er så dårlige at de burde vært forbudt ved lov, men greit nok, dette har blitt bedre og bedre over tid, selv våre japanske venner får dreis på dette etterhvert :-)

The Bottom Line er at nei, en bakhjulstrekker blir aldri like god som en firehjulstrekker gitt tilsvarende dekk og en normalt velfungerende ESP/antispinn på begge bilene, på den annen side sett: det holder lenge med "godt nok". Du er selv eksperten på de kjøreforholdene du møter i din trønderske hverdag, er du det minste i tvil og er avhengig av bilen H24/7, ja da kjøper du en bil med firehjulstrekk (der kommer jo også VAG med opptil flere gode modeller), men sier magefølelsen din at det kan fungere med bakhjulstrekk, er det jo ikke verre enn å avtale en prøvekjøring med din lokale forhandler sånn omtrent midt på vinteren :-) Det ville jeg gjort, samtidig ville jeg sjekka hvilke dekk som sto på bilen! Conti er en god allrounder, Michelin er best på is, mens Nokian hopper av glede og fryd når snøen laver ned! Be aware, har du først opplevd skikkelig rasseballføre med Nokian, vil du aldri ha noe annet! Men, sånn rent bortsett fra dette med fremkommelighet: den egentlige fordelen med firehjulstrekk er at bilen blir vesentlig mer stabil under alle forhold. Det er like vanedannende som dette med gode vinterdekk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-30 19:22:08 +0100

Takk for svar! 😀 Ja, hehe, tror det blir vanskelig å gå tilbake. Og ja, har hatt mine erfaringer med Taunuser ol. i gamle dager. Spørsmålet var mye pga. alt reklamepjattet om elbiler, vektfordeling og bakhjulstrekk og hvor fortreffelig dette fungerer under alle forhold. Bmw ix3 eller hva den nå heter, blir jo også kun levert med bakhjulstrekk, selv om det vel er en slags elektrisk X3. Nei, lar meg ikke lure. Får bli firehjulstrekk når vi går hel-elektrisk. Mvh. Tom

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-30 19:46:24 +0100

Har for tiden en Bmw 225xe, en slik som Bmw-entusiaster hater. Bensindrift foran og elektrisk bak, gode piggfrie dekk. Bakkestart på glatta; el-motoren drar igang bakhjula, men blir stående å spinne det sekundet det tar før bensinmotoren drar igang forhjula og bilen uproblematisk drar seg videre. I Trondheims-området saltes det enooormt, problemet er sideveier, villaveier, mye bratte bakker, og temperatursvingninger mellom litt pluss og en del minus, opp og ned og opp og ned, slik at det bygger seg opp med mye is. Holder man seg kun på hovedveiene, null problem. I boligområdene i åssidene kan det være veldig langvarig islagt, kanskje hele vinteren, så da blir det for lang tid å «gå i hi». Tom

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar