0

Hvorfor ryker så mange motorer på subaru?

spurt 2020-09-29 07:59:46 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Titter litt på eldre (2005-2010) subaru. Både diesel og bensin ser jeg er den del annonser der biler har motorhavari eller det reklameres med at det er skiftet motor. Blir skeptisk. Sett mest diesler men og 2.5 bensineren. Subaru går jo for å være kvalitet men er det det?? Virker som det er svakheter med motorene. Er helst på jakt etter en outback. Noen modeller en bør styre unna? Budsjettet er fleksibelt så biler etter 2010 er og aktuelt. mvh Bjørn-Tore

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-29 08:28:38 +0100

Hei Bjørn Tore Her er et utklipp fra tidligere spørsmål om dette: Tok med hele teksten men det er første del som mest gjelder diesel motorene. Ja grunn til å være skeptisk. Boxer motorene er påfallende mye utsatt for såkalte katastrofale motorhavari spesielt diesel motorene der veivaksel knekker av og motoren er bare egnet som båt fortøying etterpå. Veldig dyrt å bytte motor på disse og den du setter i kan jo i prinsippet ryke når som helst foruten at det er en helt ny motor da. Boxer konstruksjonen er veldig spesiell fordi man splitter blokken i 2 deler i senter av motoren og det er da styrken i dette området som er for svakt og fører til tretthetsbrudd. Spekulasjoner går også på om linjeboringen i cylindere er feil. Ellers er det på bensin motorer mange som opplever brente ventiler trolig fordi det danner seg mye olje avleiringer pga konstruksjonen med sine liggende sylindre og hvis dette tar fyr blir det som en sveise flamme som kan brenne istykker både ventiler og i verste fall stempel. Noen opplever også at register kjede hopper en tann og går som om man skramler med en bestikk skuff. Kjedet er uvanlig langt og med masse tannhjul på en Boxer motor noe som øker feilmarginen betraktelig. Som du ser er det grunn til å være skeptisk og sørg for all del at bilen har fulgt oljeskift til punkt og prikke, få gjerne utført kompressjons test og spør nøye om oljeforbruk, misstenker man noe så snu å gå derifra. 6-7 eiere på 10 år er et faresignal men må jo ikke være det kontakt gjerne tidligere eiere de kan gi info om bilen. Det skal ikke svartmales helt for Subaru er bra biler det med god kvalitet men ser ut til at stadig høyere effekt uttak av motorene påvirker levetiden, noen går uten problemer mens andre havarerer.

Mvh Kviasen

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-11-01 20:32:41 +0100

updated 2022-11-01 23:16:02 +0100

Skygg for all del unna Subaru.Har selv kommet i en sak med min Subaru Forester 2013 modell.Fikk tilsendt et brev fra Subaru Norge der de skriver ,at det har forekommet totalhavari på enkelte motorer av denne modellen pga.knuste ventilfjærer. Bilen blir satt på verksted for utføring av ventilfjærskift ,som dekkes av Subaru. Etter utført ventilfjærskift ,og vi får bilen tilbake fusker motor og der er dårlig kommunikasjon med girkasse.Motoren debuterer også med ektremt forbruk av olje noe den ikke har hatt før fjærskiftet.Dette har medført potensielle farlige situasjoner med bilen, da der plutselig oppstår fravær av effekt på motor/girkasse. Bilen blir tatt tilbake til verkstedet og det blir etter 5 ganger innom samme verksted, konkludert med lav kompresjon på alle sylindre ,stempelringene lekker stort trykk til bunnpanne og oljen går til sylindere og deretter til eksosanlegg. Dette er noe som har tilkommet etter ventilfjærskiftet.Subaru Norge innrømmer intet ansvar, og eier sitter igjen med en bil med ødelagt motor.Dette er toppen på elendig kundeservice.Min neste bil blir ikke Subaru!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-09-29 07:59:46 +0100

Sett: 11,474 ganger

Sist oppdatert: Nov 01 '22

Antall visninger