0

Velge el-pendlerbil

spurt 2020-09-26 19:37:43 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en pendlerbil, og tenker at elbil er et lurt valg. Jeg jobber i byggebransjen og bytter ofte arbeidssted så noen ganger kjører jeg gjennom 3 bommer hver vei, andre ganger ingen. Men det blir fort 18000-20000 km i året, gjerne 80-100 km tur retur. Jeg burde kunne lade litt på arbeidsplassen på de fleste steder om nødvendig. Hvis jeg skal velge en elbil til under 100.000, hva bør jeg eventuelt velge?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-26 21:34:39 +0100

Vel, om du jobber i byggebransjen vil jeg anta at varebil er en klar fordel...jeg ville kjøpt en av DENNE sorten, evnt Peugeot sin variant over samme tema: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Ja, du kan selvfølgelig gå for en vanlig personbil, det være seg Nisseleif, Kia, E-Up...eller DENNE...vår alles kjære Zoe..: https://www.finn.no/car/used/ad.html?...

Zoe er en bil med mer rekkevidde enn de fleste, men jeg ville nok sett to ganger på varebil her...da får du en relativt sett ny bil for en grep penge med de fordelene dete innebærer. Ja, du får også rekkevidde nok til at det såvidt bærer....den store bakdelen med elbil er jo nettopp dette med rekkevidde...sånne som meg som har kjørt diesel i manns minne og litt til rister jo bare på hodet av elbiler i det store hele! Men slik du beskriver ditt kjøremønster og dine lademuligheter, skal du ikke se bort fra at dette kan fungere! Men vær ops på dette med Kong Vinter, det gjør noe med rekkevidden. En Kangoo er imidlertid ikke dyrere enn at du kan ha den i si 5 år og le hele veien til banken! En joker og et mulig skår i gleden er det selvfølgelig at bompenger for elbiler kommer som et skudd, sannsynligvis etter neste stortingsvalg, men man kan ikke ta riktig alle sorger på forskudd, kanhende det tar lengre tid før fulle bompenger blir en realitet...for en ærlig sliter som deg er det å håpe på at det tar en stund.

Ellers er det en ting som gjelder med elbil: for at det skal være noe poeng, må du ha mulighet til å installere en forskriftsmessig hjemmelader. Nei, du skal IKKE ta snarveien med "ledningen ut vinduet" eller noe annet festlig, det er gode grunner til at det er forskriftsfestee krav til lading av elbil der hjemme! Ellers er det sånn at lading langs landeveien koster flesk, det bør du unngå. Mhp dette med å lade "litt" på byggeplassen bør du klarere dette med arbeidsgiver, og sørge for at skjer på en trygg måte. Strømtrekket når du lader med skjøteledning vil være begrenset, men strengt tatt: slik ladning er kun tillatt for "nødlading". Om jeg skulle gjort noe sånt, ville jeg bedt en av mine gode venner i herværende elektroinnstallasjonsfirma om et råd om hvordan jeg skulle gjøre det på tryggest mulig vis. Uten å ha sett dine byggeplasser, jeg vil anta at det er steder der det er byggestrøm som gjelder, det innebærer at du nok kan hekte deg på et uttak der det er separat sikring og egen jordfeilbryter. Om du eventuelt bør ha en egen "koblingsboks" mellom byggestrømmen og bilen, er det du skal spørre et innstallasjonsfirma om.

Og nei, du bør ikke ta snarveier her, skjer det noe sitter du med postkassa i skjegget! Koster ikke allverden å gjøre ting på en fornuftig måte her, og hjemmeladeren...som du uansett må ha...koster ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger