0

Peugeot 508 fornuftig kjøp?

spurt 2020-09-23 19:01:33 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Henvender meg til deg, da jeg begynner å bli smågal av å kikke på bil. Planen er kjøp av stasjonsvogn av størrelsen passat/mondeo. Men av årsaker som rust osv osv så er disse utelukket. Har derimot fått øyne opp for Peugeot 508, syntes det er utrolig fine biler med greie plassforhold og en dose premium i interiør, har også bekjente som er svært fornøyde med 508, de ruster også svært lite! Er bilinteressert, men ble positivt overasket over de jeg har prøvd hittil. Er det noe jeg bør se opp for ved disse? Budsjett er maks 100.000, og får biler med fin km.stand til den prisen. Håper på svar! Hilsen en som er lei av å sitte på finn halve natta.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-24 12:22:58 +0100

Alle nyere biler ruster som aldri før, også Peugeot. Det er så enkelt som at europeiske biler ikke understellsbehandles når de kommer til Norge, de har kun "rustbeskyttelse" fra farbrikk. Det består i store trekk i en form for rustbeskyttelse av bånnplata, mens alt som blir montert på bunnplata i store trekk ikke har annen beskyttelse enn et til tider latterlig tynt lag med lakk. Det holder bare ikke mål for en norsk vinter. Og nei, vi får IKKE biler som er laget "spesielt" for norske forhold! Den kloke kjører sin nye europeer direkte til understellsbehandling, og sørger for jevnlig etterbehandling. Biler fra Asia derimot blir understellsbehandlet når de kommer til Norge, hipp hurra, omtrent den eneste gode grunnen jeg kan komme på for å kjøpe f.ex japs :-) Men så var det dette med "ettebehandling" da....altfor mange "glemmer" dette og spekulerer i å selge bilen videre før de trenger å tenke på dette...man skyver mao kostnadene og det potensielle problemet videre til neste eier.

Sånn er det med europeere som ikke blir jevnlig understellsbehandlet også, uansett hvilke europeer du måtte bestemme deg for: det er ingen vei utenom: jo grundigere du sjekker FØR du i det hele tatt hvisker ordet "kjøp", jo bedre er det! Når det er sagt, Peugeot er et helt greit valg, siden det norske markedet ikke er spesielt "frankofilt" ramler bruktprisen kjappere enn den strengt tatt burde. Veldig greit for deg som kjøper, ikke fullt så greit når du skal selge igjen. Men kjøper du en bil for si 100.000 og den holder to EU-kontroller, ja da kan du le hele veien til banken, du har hatt bil der verditapet er kun 25.000 pr år. Om en holder tre og fire EU-kontroller....absolutt ikke urealistisk om du tar deg tid til å finne et godt eksemplar...er det rene lotto-gevinsten!

Og vil du ha enda mer bil for pengene, er Citroen verdt å se på. Feiende flotte biler, og ikke i nærheten av å være like "speielle" som i tidligere tider. Og som alltid ellers: ha alltid i bakhodet at bilens faktiske stand betyr mer enn hva det måtte stå på kilometertelleren. Kjørelengden er strengt tatt bare et tall, dels kan kilometertelleren være manipulert, dels kan en bil som er kjørt 50.000 av en privatperson være atskillig mer herpa enn en ex-taxi med 400.000 på telleren. I det hele tatt: sjekk grundig...egenkontroll...en grundig tilstandsrapport....service, verksted og ikke minst, eierhistorikk...man kjøper f.ex aldri en bil som har mer enn si 3 eiere....og så videre. Du finner forøvrig en god sjekkliste på Motors hjemmesider...herunder sjekkliste for prøvekjøring...ALDRI kjøpe uten prøvekjøring....og er du usikker...gå hjem og sov på det før du kjøper....og få gjerne med deg en venn som kan de tingene du ikke kan. Endelig vil jeg anbefale Bennys artikkel forleden, den om "billigbiler", der var det mange gode råd!

The bottom line er likevel at f.ex Passat er ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar