0

Hva er normalt oljeforbruk ?

spurt 2020-09-22 08:03:39 +0200

anonym bruker

Anonym

Kjøpte bil med fersk service, og Jeg måtte etterfylle 1 ltr Motorolje etter kun 6700km. Dette vil si at jeg må etterfylle i overkant av 4ltr mellom serviceintervall på 30.000 km. Har snakket med Mercedes verksted, og de sier at inntil 0,5 ltr pr 1000 km er akseptabelt. Dette betyr jo da at man må fylle inntil 15 ltr olje mellom service intervallene på 30.000 km Kan dette virkelig stemme ? Eller mener MB service avd egentlig 0,5 ltr/10.000 km.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-22 08:12:59 +0200

Dette gjelder MB X250d 2018 mod

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-22 10:53:01 +0200

Alle motorer bruker olje, noen mer enn andre, og det er fremdeles sånn at fabrikantene helgarderer seg med å si at alt fra p.5 til 1 liter pr 1000 km er normalt. Vanligvis "skjules" en del av oljeforbruket ved at olja tar opp vann, mens "plutselig" økning i oljeforbruket på samme bilen kommer som et sjokk når man tar en liten langtur, gjerne på Autobahn, og varmer opp olje skikkelig over tid sånn at vannet som olja har tatt opp fordamper! I det hele tatt, det er alltid et oljeforbruk, om du er uheldig eller ei, er vanskelig å si, men jeg ville fulgt med over tid og tatt det derfra. Med mine biler har jeg aldri hatt så høyt oljeforbruk at jeg har opplevd det som problematisk, jeg har sjelden eller aldri hatt behov for å etterfylle. Det skal tillegges at jeg legger vekt på å skifte olje og filter etter konservative intervaller. nå for tiden innebærer det 15.000 km, maks 20.000, sistnevnte om jeg i alt det vesentligste har kjørt langkjøring. Ja, også min dieselbrenner har "longlife" intervaller, men den som tenker litt etter, vil erkjenne at den eneste veien ut for snafset som uvegerlig samler seg opp i olje og filter, er ut gjennom tappepluggen og vha nytt filter.

Trekker man dette et hakk lenger og studerer en sprengskisse av en moderne motor, er det svært gode grunner til å være konservativ her. Sagt på en annen måte: jeg er blant dem som mener at 30.000 og lengre oljeskiftintervaller er en sikker måte å skaffe seg såvel økt slitasje som problemer på. Olje er rett og slett ikke det man skal spare på, verken ved å tøye skiftinervallet eller å bruke billig olje, og det kan ikke sies for ofte: ALLTID filterbytte ved oljeskift! Blant andre mer eller mindre gode vaner jeg har, er å ALDRI trekke turtall eller belaste motoren unødig før olja er gjennomvarm. Jeg kjører på momentet og girer typisk ved maks 2000 o/m, de første 2-3 milene, alt ettersom det er sommer eller det vi kaller vinter her på vestlandet,så lang tid tar det før olja oppe i 80-90 grader.

Enkle "leveregler" for å ha et greit bilhold, etter mer enn 40 år og fryktelig mange mil er jeg hundre prosent sikker på at dette fungerer. En annen ting jeg har vært påpssselig med, er det vi kallt "innkjøring" i hine dage: når jeg (omsider) kunne flotte meg med nye biler, kjørte jeg dem inn på samme måte som jeg gjorde med mine feiende flotte nye motorsykler for rundt 40 år siden. Ja, jeg er klar over at det er andre legeringer i sylinderveggene i dag og så videre, men det skader ikke å være konservativ: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Det er flere enn deg som opplever oljeforbruket på nyere biler som et problem, det må jo ha en årsak. I ditt sted ville jeg prøvd et regime med mer kjøring ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar