0

Peugeot 308 1,6 92 hk 2014 mod.

spurt 2020-09-21 16:57:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei, har lest i instruksjonsboka at regreimskift intervallen på min bil er 180000 km / 10år men Bertel sier 120000 / 5 år. Hvordan stiller det seg hvis reima ryker før intervallet boka anbefaler? mvh. Haakon

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-22 20:05:29 +0100

Det er ikke første gang intervallet for skifte av registerreim er kraftig redusert, det har ofte med iboende svakheter og påfølgende problemer å gjøre. Jeg ville ikke vært i tvil her, det er overveiende sannsynlig at dette er en anbefaling fra fabrikanten, og at det er god grunn for det. En registerreim som ryker er ekstremt dårlig karma for motoren, du bør mao følge det nye intervallet om du vil være rimelig sikker på motoren din skal leve lenge og tjene deg vel!

Hvordan det stiller seg om reima ryker? Vel, et av to inntreffer: enten får lommepungen din et heftig sjokk, eller så ender en ellers god bil som delebil eller spiker. For det første er fabrikkgarantien på bilen long gone, for det andre vil såvel BOS gå ut fra at det er rimelig å legge til grunn at du har hatt kjenneskap til dette, eller mulighet til å skaffe deg slik kunnskap. Ja, du kan gjerne tenke at man nok tar litt lettvint på ansvaret her, men for en gangs skyld vil man ha et nogenlunde fornuftig grunnlag for å gjøre det: når du har kjøpt en bil, og gjort en relativt stor investering, er det en del av premissene for den opprinnelige garantien at du sørger for at bilen får service i tråd med fabrikantens anbefalinger. Om du vil at garantien skal gjelde, påhviler det deg altså en plikt. Oppfyller du ikke denne plikten, er det ditt ansvar og ingen andre.

Et lignende forhold vil gjelde for dette med registerreimskift: det er ditt og bare ditt ansvar å sørge for at dette blir utført i tråd med den til enhver tid gjeldende anbefalingen. Ja, du må gjerne ha dine meninger om dette, hvorfor sender ikke BOS ut et brev til alle norske kunder osv, men det endrer ikke faktum: du er eier av bilen, du har ansvaret for å skaffe deg løpende informasjon her. Rett nok er det ikke alltid helt liketil, men jeg er en av dem som sjelden eller aldri har brukt merkeverksted til service. I mange år tok jeg hovedtyngden av løpende service og vedlikehold selv, da snakker vi om biler som etterhvert hadde rulla både 4 0g 500.000. Men jeg har alltid vært pedantisk opptatt av å vedlikeholde bilene mine. Et sted på veien hadde jeg en feiende flott Passat B5, der reduserte fabrikanten intervallet for registerreimskifte fra 120' til 90'. Man setter seg jo ikke ned og spekulerer i hvordan man kan late som om man ikke vet om denne endringen, man retter seg etter slike anbefalinger! Spesielt om man som meg har vært avhengig av bilen H24/7!

Nå for tiden har jeg blitt så bemidlet at jeg kjøpte nye biler for noen år tilbake, med alderen har jeg ikke lenger helse til å ligge under bilen sjæl, men jeg passer fremdeles på fabrikantens intervaller, selv om jeg bruker et uavhengig, frittstående verksted som har god oversikt over fabrikantens intervaller og rekommendasjoner. Ja, med sånt som oljeskift og et par ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar