0

1969 modell - renovering

spurt 2020-09-18 09:55:34 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny

Har en 69 modell transporter som vi selv har bygget om til campingbil. Bilen er i rimelig god stand med lite rust, men ser jo at det begynner å dukke opp litt her og der.

Spørsmålet er egentlig om det er smart å ta enkle/billige reparasjoner av smårust nå og da en periode, og heller strippe bilen helt ned og ta en totalrenovering av bilen senere. Finnes det noen gode norske firmaer som gjør dette skikkelig? Og hva må man forvente av kostnad her?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-18 11:02:36 +0200

Morsom trelle du her der. Dette er en bil som er vel verdt å ta vare på mener jeg.

Etter mer enn 50 år er det jo ikke noen stor bombe at den trenger litt ettersyn og rustreparasjon. Jeg er ikke helt tilhenger av å gjøre ting klattvis og delt. Men har man ikke anledning til å ta det skikkelig nå på grunn at tid, penger eller andre omstendigheter så kan det være en nødløsning. Men ofte er det bare å rulle «snøballen» foran seg. Den vokser seg større og større …

Det beste – og på sikt – også det billigste, er nok å gjøre dette skikkelig først som sist. Ta det helt inn til «beinet» og få gjort det. Da her du bil i 50 nye åer. Minst.

Du må bare være forbedret på at dette er dyrt og mer omfattende enn det man i utgangspunktet tror. Man må ha viljen, evnen og pengene til å stå i det helt til det er fullført. Det finnes nok av eksempler på det motsatte og biler som bare blir stående halvferdige i årevis.

Når det gjelder kostnader så er det helt umulig å si uten å ha sett bilen. Men igjen. Dyrt!

Det finnes flere firmaer som driver med restaurering av veteranbiler. Et kjapt google-søk vil gi deg menge treff. Ta kontakt med noen av dem. Få de til å se på bilen din og til å gi deg et estimat. Ønsker både deg og VW-en lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-18 18:35:20 +0200

En liten pekefinger her: om du gjøre dette i Norge, sjekk referanser for de respektive firmaene! Mye Texas her! En seriøs aktør som driver med hele spekteret, finner du HER: https://www.handeland-antirust.no/ Greit prisnivå, men jeg er noe usikker på hvor store jobber man egentlig kan gi seg i kast med....jeg har brukt dem til understellsbehandling gjennom flere tiår og smpting som steinsprutreparasjoner, småbulker osv...alltid godt arbeid. Mange kunder langveisfra mer enn antyder at dette bokstavelig talt er en velrenommert aktør...forøvrig et familefirma.

Jeg vil tippe at du kan komme ned på en grei pris totalt sett ved å bruke et slikt firma, men vær forberedt på en pen bunke titusenlapper. Ja, du kan gjøre noe grunnarbeid og forberedselser selv, men dette er krevende arbeid, for oss som hygger oss med sånt hjemme i garasjen blir det ofte sånn at det ikke er vi som tar rotta på rusta - det er rusta som tar rotta på oss! En måte å få gjort godt arbeid til en hyggelig pris på, er å se i retning av Polen eller Litauen, du finner flere seriøse aktører som gjør slike ting om du googler litt, men igjen: sjekk alltid referanser. En annen ting som er viktig å ha i bakhodet er at håndverkere i Øst-Europa ofte setter sin ære i å gjøre kunden fornøyd. En "felle" her er at de til tider kan tro at du bruker dem fordi du vil ha billigst mulig arbeid. Mao er det dummeste du kan gjøre å gi inntrykk av at du prioriterer pris fremfor kvalitet. Sørg for at du alltid tilkjennegir at du vil ha godt arbe' og et godt, varig resultat...da får du nettopp det...og prisnivået er - naturlig nok - i en klasse som gjør at du ler hele veien til banken. Glem dog ikke å regne med frakt etc, og du skal - spesielt om bilen blir fraktet med et spedisjonsfirma - betale norsk mva. Men du får refundert det du eventuelt betaler i mva i opprinnelseslandet ved utførsel. P.t er vel momsatsen i Litauen 18 %, noe i samme leia i Polen.

En ting som er viktig: du bør få en faglig vurdering, gjerne når du ber om pris hos forskjellige aktører her hjemme, før du går videre med noe som helst. Det er en ting som gjelder med rust: det du ser, er som regel toppen av isfjellet. Ingenting er som å ha oversikt FØR man hopper ut på dypt vann, spesielt om det er så mye at det er bryet verdt å få gjort jobben utenlands! Er det snakk om begrenset jobb...der du får gjort det som gjøres skal til si 50.000-75.000 -inkludert lakkering - ville jeg tatt det her hjemme. Og ja, Benny har helt rett, å ta litt nå og litt er ikke veien å gå om du ikke gjør det sjæl i ledige stunder. Men igjen: dette med rust krever sin mann og en god del ressurser!

THE BOTTOM LINE er at du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar