Ja, verditap får du uansett, Ola Dunk har en lei tendens til å ha stor angst for biler som har rulla mer enn 50.000 km, man har til og med innført egne "nyord" for å beskrive tenkelige og utenkelige katastrofer som kan inntreffe...når bilen passerer 100.000, ja da er det bare å kjøre den til spiker!
Men frykt ikke, oppksriften for å unngå dette er enkel: kjøp en bil som passer familiens kjøremønter og behov, og ta normalt godt vare på den. Da har du bil i mange, mange, mange år, tenk i retning av en minimumshorisiont på ti år eller mer. Nei, du får ikke stort igjen for den om ti år, men so what? Jo lenger din eietid er, jo lavere blir gjennomsnittlig verditap pr år. Det "smartingene" som bytter bil "ofte" gjør, er å ta det største verditapet sjæl, mens neste eier kan le hele veien til banken! Den virkelig kloke nybilkjøperen bytter ikke i tide og utide, han kjører bilen over meget lang tid, med din arbeidsvei ligger du på rundt 30' i året bare i arbeidskjøring. Det gir 300.000 km på 10 år, såpass bør du kunne regne med at både bilen generelt og batteripakke spesielt holder på en feiende flott ny elbil i dag! Om du har den minste tvil om det...kjøp diesel, benziner, eventuelt hybrid :-)
Bortsett fra dette med kjøremønster og behov, må du ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader om det skal være noe poeng med elbil. Du bør også ha dette med rekkevidde om vinteren i bakhodet, og du bør strengt tatt ha en 9-4 jobb. Er du blant dem som lever av å være tilgjengelig for arbeidsgiver H24/7, ja da er definitivt IKKE elbil tingen for deg, likeledes er det ikke tingen om du har mye kjøring hit og dit på kvelden, eller for den sakens skyld, har behov for å kjøre litt mer med litt større tilhenger enn det trillebåret du kan henge på en elbil.
The Bottom Line er at jeg har hatt en tilsvarende pendlersituasjon gjennom det meste av min yrkeskarriere, i løpet av den tiden har jeg hatt en håndfull biler, min policy er å kjøre dem til si 4-500.000 og selge dem videre til neste lykkelige eier, eventuelt la dem bli spiker om jeg f.ex har fått den berømte idioten bak svingen i fleisen. Jeg har satset på enkle, greie biler, først bensinbiler, men stigende drivstoffpriser og den greia med at relativt høyt forbruk og små tanker ga en rekkevidde som motsvarer selveste Tesla X i dag, ble for mye dilldall med å fylle tanken praktisk talt daglig i perioder. Derfor gikk jeg over til diesel for noen tiår siden, og med lave 0.4 på mila, er det egentlig helt greit. Jeg kjøpte en feiende flott ny dieselbil rett før helsa sviktet og jeg måtte slutte å jobbe, nettopp for å ha en god pendlerbil i årene fremover....elbil var ikke aktuett, med en ... (more)