0

Problem med prediktiv cruisekontroll

spurt 2020-09-17 12:08:30 +0100

anonym bruker

Anonym

Superb STV L&K 2020 mod, kjøpt desember 2019 hos forhandler i Harstad Fikk før sommeren eller ble først oppmerksom på det da. Skiltgjenkjenning ble veldig ustabil. Registrerte feil eller kjente ikke igjen skilt eller fikk ikke med seg opphør ut av sone. Hadde inntil da ikke brukt prediktiv cruisekontroll noe særlig. Ble så oppmerksom på at med cruisekontrollen innkoblet kunne den ,spesielt i 60 sone, registrere plutselig at det var 50 sone og bremse ned. Kanskje ikke noe stort problem, men da det begynte å skje nedbremsing i 80 sone til 30 anså jeg det som trafikkfarlig. Det er ikke mulighet for feillesing av skilt på gjeldende strekk. Dette ble forsøkt rettet med programvareoppdatering før sommerferien, uten at feilen forsvant. Måtte kjøre sommeren gjennom med dette. Etter ferien har bilen stått inne hos forhandler i 5 uker uten at problem er løst. Det er forsøkt skiftet kamera, oppgradering av kartdata. Det har ikke vært prioritert hos verksted, men blitt tatt mer sporadisk. Nå får jeg opplyst at samme problem registreres på en annen tilsvarende demo bil de har. Det er også registrert feil på Audi sine nye elbiler får jeg opplyst. Dette har tatt veldig lang tid så tålmodigheten begynner å bli tynnslitt. Synes det har tatt lang tid før de tar seriøst fått i problemet. Teknisk etat hos Sulland i Oslo har ikke vært borti problemet før .De burde vel nå etter 5 uker gå videre i systemet mot fabrikk, Skoda sentralt. Løsning fra forhandler er å gi 5000,- i kompensasjon og koble ut bruk av prediktiv cruisekontroll og bare bruke vanlig cruisekontroll. Fullstendig uakseptabelt for meg. Hadde tidligere samme bil 3 1/2 år gammel som jeg byttet inn, nettopp for å få med nyere teknikk. Vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til forhandler. Kan jeg kreve kjøpet annullert og se etter et annet bilmerke med fungerende teknikk? Mvh ellers fornøyd Superbbilist

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-17 16:58:44 +0100

Jeg har ikke denne varienten over temaet, kun en "vanlig" adaptiv cruisekontroll, det fungerer som en drøm: jeg setter farta sjæl og trives godt med det. Det interessante er imidlertid at det er en del opsjoner som kan settes av brukeren her, bla en form for fartsbegrensning. Det skulle undre meg mye om ikke din prediktive cruisekontroll har opsjoner som gjør det mulig å ignorere fartsgrenseinformasjonen fra navigasjonsystemet - kall det gjerne "slå av fartsbegrensning" - enten fra brukernivå eller på systemnivå, altså det nivået som nok ligger et hakk over det verkstedet ditt går inn på. Dette bør din forhandler kunne undersøke for deg - eventuelt Møller teknisk. Om de ikke gidder - ta gjerne kontakt med Skoda i Tsjekkia selv. Det hadde jeg gjort - dette er prinsipalt sett kun software, er det noen som vet hvordan du kan endre dette slik som je skisserer over, eller gjøre det for deg, så er det fabrikanten. Og ja - det er garantert mulig - det dreier seg om rett tilgang og rett kompetanse.

Ellers gir det jo seg selv at å legge kartdata til grunn for det som for meg fremstår som en cruisekontroll med automatisk hastighetsbegrensning. Ingen navigatorer har 100 % oppdaterte fartsgrenser i databasen, og leverandøren av systemene som brukes i VW hhv Skoda bruker sannsynligvis kartverk fra en av to store tyske leverandører . Med en oppdateringsfrekvens på en gang i året blir det om mulig enda mer høl i hue med et sånt system, både i Norge og EU. Derfor tenker jeg at forhandler muligens ikke har forstått problemstillingen. Da hadde man foreslått en løsning som den jeg nevner over, og formulert seg som følger: slå av prediktiv cruise, bruk deom som en ADAPTIV cruisekontroll! For alle praktiske hensyn, det fungerer som en drøm, du setter cruiskontrollen til si 3-5 km over fartsgrensa - da kjører du i praksis akkurat på fartsgrensa målt med laser eller GPS - og så holder du et lite høye med informasjonen fra SKILTLESEREN som du får opp i kjørecomputeren isteden. Verre er det ikke! Får du en slik løsning er det Ole Brumm: du får en veldig god adaptiv cruisecontrol, rett nok må du passe litt mer på sjæl, og du tar selvfølgelig med glede i mot de 5000 kronene...jeg ville pinadø vært freidg nok til å foreslå 10.000 for tort og svie her....tipper den "prediktive" saken koster minst 10.000 spenn på utstyrslista!

I TILEGG TIL DEN ADAPTIVE CRUISEKONTROLLEN bruker jeg selv en fast montert Tom-Tom GPS som "sladrer" når jeg kjører over fartsgrensa. Tom-Toms kartverk er vesentlig bedre oppdatert enn den Columbus "Pro" enhenten som sitter i min Volkeboks, dessuten har Tom-Tom Live Traffic og bedre rutingsalgoritmer enn Columbus. Verdt å ha i bakhodet om navigasjon er viktig for deg!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-18 10:31:28 +0100

Heisann! Kjedelig dette. Dette er jo ny og relativt lite utprøvd teknologi enda. Jeg har hørt om andre som også sliter litt med det samme.

Men at forhandleren tar såpass lett på dette og bare sporadisk ser på det er feil. Her må man sette alle kluter til for å finne en løsning for en tålmodig kunde. Om en løsning finnes da. Kanskje er det en ny oppdatering som skal til, som ikke er ferdig utviklet enda? Ikke vet jeg. Men forhandler, importør eller i verste / beste fall, teknisk avdeling hos fabrikken bør vite hvor «skoen trykker» og i alle fall kunne gi deg er svar. Om det så blir: «Vi jobber med en ny oppdatering som kommer i januar 2021».

De har skiftet radaren, men det finnes andre komponenter her. Har disse blitt byttet / sjekket nøye nok? Jeg tro du må stille noen krav her. Tydelig men høflig.

Om forhandler har gjort gjentatte forsøk på å løse feilen, men ikke klart det, så kan du ha rett på å heve kjøpet. I alle fall om man ikke har noen løsning på problemet.

5000 kroner i kompensasjon er bare for forhandleren å kjøpe seg fri fra problemet. Ikke godta det. De må gjøre en langt bedre innsats for å løse dette på en bil som er under ett år gammel. Jeg synes du skal gi de én sjanse til – til å komme opp med en løsning / svar til deg. Gjør også all kommunikasjon skriftlig, på mail, her etter. Da stiller du mye sterkere om det blir en «sak» ut av dette.

Om de ikke gjør det bør du kanskje vurdere juridisk hjelp her. Fra NAF, KNA eller noe andre. For å se på muligheten til å heve kjøpet.

Ønsker deg all mulig hell og lykke til her!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2020-09-18 19:47:55 +0100

En liten pekefinger her: mange kloke ord fra Benny, men slik du beskriver problemet, med bla oppgradering av kartdata, fremstår det som om det er knyttet til det som er egentlig "prediktiv" funksjonalitet, altså den biten der softwaremodulene som styrer cruisekontrollen blant annet innhenter informasjon fra bilens navigasjonsystem og ber denne gjøre et oppslag i en database og hente frem aktuell fartsgrense på stedet. Dette er ikke noe hokus-pokus, og var på beddingen allerede for 5 år siden, når jeg kjøpte en ny Golf med datidens løsning: en adaptiv cruisekontroll med en opsjon for fartsbegrensning i systemet. Dette har jeg aldri brukt, men jeg har en skiltleser, både den og den adaptive cruisekontrollen har fungert som en drøm hele tiden, aldri problemer.

Det som får meg til å undres: når jeg sjekker hos Skoda d.d., finner jeg ikke noen beskrivelse som tyder på at man har en egentlig "prediktiv" cruisekontrol, det man har er en adaptiv cruisekontroll som kommuniserer med skiltleseren. Dette er vesentlig enklere, og systemet burde være idiotsikkert, i den forstand at dersom det oppstår tvil om avlesningen - det er innebygget det vi som har jobbet med sikkerhet i andre sammenhenger kaller "integritet" i dette systemet - blir det flagget. På min bil får jeg opp en feilmelding umiddelbart, årsaken til feil avlesning er som oftest heftig regn eller sol på ruta - som du sikkert vet - det sitter et kamera sånn omtrent bak speilet, midt oppe i ruta. Dersom det er en slik funksjonalitet vi snakker om, dreier det seg om en vesentlig enklere funksjonalitet, med to sannsynlige feilkilder: kameraet - det kan f.ex være en kalibreringsfeil, eller en programvarefeil. I din ellers fyldige beskrivelse av forhandlerens meritter, ser jeg ganske riktig at man har forsøkt å skifte kamera. Men hvordan gikk det egentlig under kalibreringen? Kan det være en brytningsfeil i bilens frontrute foran kameraet f.ex? Jeg ville forlangt en "second opion" her, altså en sjekk av kalibreringen hos et annet verksted, eventuelt et bilglassverksted som har det rett utstyret og kunnskapen....uten omkostninger for deg.

Du nevner forøvrig i et annet spørsmål at forhandleren kommer med noe jeg vil kalle reinspikka vås omkring kartoppdateringer vs dette problemet....dersom din "prediktive" cruisekontroll er av den enkle sorten - altså kun baserer seg på kameraet og ikke JA TAKK, BEGGE DELER - her kartverket OG kameraet - er det et fullstendig irrelevant svar som jeg nok ville utbedt en forklaring på. I korthet: be om å få forklart systemts funksjonalitet fra Møller teknisk - det sjyule forundre meg mye om Skodas nettside var feil her....men ja...jeg LESTE AT et "fullverdig" prediktivt system, altså et system som bruker BÅDE kart og skiltleser, var på trappene...for 5 år siden. Men slik det altså fremstår på Skodas hjemmesider, er det ikke riktig der ennå.

Og er dette riktig - er det overveiende sannsynlig at du kan endre oppsettet fra den delen av systemet du selv har tilgang til - gå til "BIL" eller noe i den dur - der finner du hele gullrekka med ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar