0

Utslipp fra Hybridbiler

spurt 2020-09-16 06:21:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei!

I dagsrevyen på mandag uttalte samferdselsminister Hareide at målet for regjeringen var at fra og med 2025 SKULLE ALLE NYE BILER SOM SELGES I NORGE HA NULL UTSLIPP!!!

Hva mener Benny om dette utsagnet? Blir det slik at fom. 2025 så skal alle hybridbiler være utfaset fra nybilmarkedet?

Mvh.

Sverre Hansson Kristiansand

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-16 09:15:40 +0100

Benny satte vel kaffe i halsen som alle oss andre....for min del tipset jeg både TV2, Broom og Motor / NAF o m fadesen. Vel vet vi at Hareide har et pre-pubertalt stemmeleie og problemer med å holde tunga rett i munnen, men i pressekonferansen tidligere på dagen dreit han på draget så det sang, gang på gang på gang: først kom han med en påstand der han åpenbart blandet nybilsalget og bilene som faktisk er på veien i dag: han sa noe i retning av at "halvparten av alle biler....er elbiler", deretter kom den store høydaren: fra 2025 skulle ALLE biler i Norge være "nullutslippsbiler". Han glemte et viktig ord.........gang på gang på gang: "NYE"!!!!!

Om det var ønsketenkning eller slarv, kan man undres på, for meg fremsto det som om budskapet var en del av en bevisst strategi for å legitimere massive avgiftsøkninger i årene fremover. Om vi hadde hatt lave avgifter fra før....jolly fine...men vi ligger som vi alle vet, på avgiftstoppen både i Europa og verdensammenheng. Ja, vi må få slutt på at skattebetalerne skal subisdiere reinspikka sympbolpolitikk! Jeg ser rett og slett ikke verken Tesla eller andre massive, overvektige elbiler som "miljøvennlige" på noe som helst vis! Ja til reduserte avgifter for folkelige elbiler, merk REDUSERTE avgifter - ikke fullt fritak - et rungende NEI til noen som helst avgiftsreduksjon på f.ex Tesla X: de som kan hive over en million i en tredje eller fjerde bil derhjemme i garasjen har jaggu evne og anledning til å betale fulle avgifter! Det finnes ikke et eneste saklig argument for at skatteetalerne - i alt det vesentligste "folk flest" - skal fortsette å subsidiere dette segmentet i elbilmarkedet i fortsettelsen! Om poenget er å øke andelen elbiler "for miljøets skyld", ja da er det helt uproblematisk å innføre differensierte avgifter, der kunder som velger ordinære, fornuftige elbiler får en lavere avgiftsbelastning, mens elbiler i millionklassen betaler fulle avgifter!

På samme vis bør avgiftene for alle oss som bor i grisgrendte strøk og slett ikke har noen som helst mulighet til å dekke transportbehovet med elbil være "fredet": nei til økte avgifter for konvensjonelle biler, såvel diesel som bensinbiler, også de med hybrid drivlinje! Det siste er jo en genistrek, rene Ole Brumm: ja takk begge deler!

Men DEN VIRKELIG STYGGE ULVEN som glapp ut under presekonferansen var ikke dette med elbiler og økte bompenger....det er jo ikke mer enn rett og riktig....i den grad det overhode er noen som helst fornuft i at Europas rikeste land pr innbygger skal ligge på verdenstoppen når det gjelder bompengefinansiering! Å nei, den VIRKELIGE bomben var bisetningen der lederen for denne gruppen som forfattet dette bestillingsverket lanserte dette med "veiprising": politikerenes våte drøm: med potensiale for mangedobling av inntektene! Det høres så fint ut alt sammen: mer "rettferdig" fordeling, "avgifter som dekker hva veitrafikken faktisk koster samfunnet" og hele pakka! Den som hørte nøye etter, fikk med seg at det lå i kortene at "by og land" skulle ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2020-09-16 06:21:44 +0100

Sett: 13 ganger

Sist oppdatert: Sep 16 '20