0

Feil i girkassen KIA Soul EV

spurt 2020-09-10 13:20:13 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei Benny, Jeg leaser en KIA soul (2018 modell) og bilen har kjørt nå ca 38000 km. Etter at jeg la merke til at det kommer en svak klikke-lyd under bilen hver gang jeg slapp gassen tok jeg kontakt med bilverkstedet for å ta en sjekk. Nå sier bilverkstedet (Autoria Ski - hvor jeg leaser bilen fra) at det er en feil i girkassa. Og at dette kan være en "brukerfeil" som ikke går under garanti. De påstår altså at jeg har skiftet til P (park) for fort, mens bilen fortsatt har trillet forover eller bakover. Som jeg da ikke ha gjort. De sier også at det står en advarsel i instruksjonsboken om at girkassen kan bli skadet dersom P blir valgt under kjøring. Bilen står nå på verkstedet og skal bli undersøkt. KIA påstår at de kan bevise om dette har skjedd pga en brukerfeil. Forsikringen (Kasko/Storebrand) dekker ikke slike skader. Så jeg risikerer med å få en regning på kr 60 000,-. Har du noen erfaring med lignende situasjoner knyttet til KIA? Har du hørt om lignende feil før? Nå vet jeg ikke ennå hva utfallet blir men ønsker å være forberedt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2020-09-10 21:34:58 +0200

Min subjektive oppfatning er at det normalt sett ikke skal være mulig å ødelegge en girkasse på den måten verkstedet hevder her. Som NAF-medlem (uten veihjelp) ville jeg henvendt meg til det være seg NAF sentralt eller nærmeste samarbeidedende advokat - som jeg tilfeldigvis har brukt før - og bedt om et fritt rettsråd. Mener det er halvannen time inkludert i medlemskapet, og er du ikke NAF-medlem....det koster ikke stort å ringe og spørre, man vil kunne gi deg et generelt råd om hvordan du skal gå frem videre, du bør også spørre om man har juriske samarbeidspartnere i ditt nærområde...altså advokater....du vil ofte få svar. En pekefinger: forbered deg grundig før møtet med advokaten, både gjennom å finne frem all dokumentasjon, men også gjennom å sette deg inn i dette selv, sett også opp en punktvis liste over saksforholdet og diagen med verkstedet så langt. Det dreier seg om å gjøre møtet mest mulig effektivt, og gi advokaten et best mulig grunnlag for å gjøre en best mulig jobb. Du får uansett et råd, det danner grunnlaget for veien videre.

Jeg bruker ordet "adkokat", fordi du har (minst) to problemstillinger her: premissene i leasingkontrakten og bilens ordinære garanti. Når verkstedet går såvidt bastant ut som man gjør her, tillater jeg meg å tvile på at du kan nå frem til en god løsning (for deg) gjennom en hyggelig dialog. Ja, det kan koste litt å bruke advokat, men som et minimum bør du søke et rettsråd. Den førte timen - her 45 minutter - er ofte gratis, men uansett: med 60.000 i potten er det verdt det!

Kanhende bare et brev fra advokaten er tilstrekkelig her, om jeg setter meg på din side av bordet og er litt "djevelens advokat", er det et spørsmål som renne meg i hu: bilverkstedet vil neppe være i nærheten av å kunne bevise at du kan lastes for den feilen som har oppstått. Såvidt vites skryter KIA Norge av en 7-års garanti også! Ja, det er litt for tette bånd mellom Kia Norge og BOS, som kjent er ikke BOS blant de importørene som er greiest når ordet "garanti" blir nevnt, men det er irrelevant for ditt vedkommende: du prosederer at du har oppfylt din del av leasingavtalen, og krever at garantien gjøres gjeldende - en girkasse skal ikke gå til Jesus etter 38.000 km. Verken mer eller mindre, jeg har ærlig talt ikke sansen for firmaer som tar frem ord som "brukerfeil" nærmest før kunden kommer inn døra og hvisker ordet "garanti"! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar